Gecertificeerde luchthavens
Wat is een gecertificeerde luchthaven?
Het ontwerpen, onderhouden en uitbaten van een luchthaven wordt sinds 2014 op het niveau van de Europese Unie geregeld met name door Verordening (EU) 2018/1139 en de verschillende op basis hiervan genomen uitvoeringsverordeningen.
Op basis van deze wetgeving certificeert het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) van de FOD Mobiliteit en Vervoer de Belgische luchthavens die:
- publiek toegankelijk zijn voor commercieel luchtvervoer
- een baanlengte van ten minste 800 meter hebben
- voorzien zijn van een instrumentnadering
Gecertificeerde luchthavens staan onder toezicht van het DGLV. In België zijn dit de luchthavens van Antwerpen, Brussel-Nationaal, Charleroi-Brussel-Zuid, Kortrijk, Luik en Oostende-Brugge.
Hoe worden de modaliteiten voor de certificeringen bepaald?
Op Europees niveau
Op Europees niveau worden de modaliteiten voor de certificering van en het toezicht op luchthavens bepaald door:
- Verordening (EU) Nr. 139/2014, die uitvoering geeft aan bepaalde artikelen van Verordening (EU) 2018/1139
- en aangevuld met de aanvaardbare wijzen van naleving (AMC) en certificeringsspecificaties (CS) van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA), die meer gedetailleerde voorschriften bevatten.
Vrijstelling: Luchthaven Kortrijk
Verordening (EU) 2018/1139 voorziet een vrijstelling van de certificeringscriteria voor luchthavens met een laag verkeersvolume. Deze vrijstelling werd aan de luchthaven van Kortrijk verleend. Voor deze luchthaven is de certificering gebaseerd op de technische eisen die zijn beschreven in bijlage 14 bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (ICAO), ook bekend als “ICAO Annex 14 – Aerodromes Design and Operations” (document tegen betaling). Dit is een geheel van voorschriften die in het kader van de ICAO zijn opgesteld en [JH1] die via het koninklijk besluit van 15 maart 1954 in het Belgische rechtsgebied worden opgelegd.
Op federaal niveau
Op federaal niveau legt het DGLV de modaliteiten voor de certificering van luchthavens en de organisatie van het toezicht op de conformiteit ervan vast in de circulaires GDF-09 en GDF-14.
Circulaire GDF-10 verschaft de nodige verduidelijking en interpretatie van de bepalingen van bijlage 14 van de ICAO betreffende de wrijvingsbepaling en de draagkracht van de verhardingen van luchthavens.
Testen van talenkennis voor voertuigbestuurders
Organisaties welke willen instaan voor het testen van talenkennis van voertuigbestuurders op het manoeuvreerterrein van een luchthaven worden niet gecertificeerd door het DGLV, dit in tegenstelling tot wat het geval is voor piloten of luchtverkeersleiders.
In het geval van voertuigbestuurders is het de uitbater van de luchthaven die het testen van talenkennis organiseert of laat organiseren volgens artikel ADR.OPS.B.029 van verordening 139/2014 van de Europese Commissie.
Het DGLV heeft een begeleidend document gepubliceerd met toelichting bij de vereisten van dit artikel als “Guidance 3 Language assessment” bij circulaire GDF 14.
Contact
FOD Mobiliteit en Vervoer
Directoraat-generaal Luchtvaart
Dienst Luchthavens
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel
E-mail : bcaa.airports@mobilit.fgov.be