Standaardscenario's
https://es.mobilit.fgov.be/drones/In de categorie SPECIFIC zijn UAS-vluchtuitvoeringen toegestaan op basis van:
- een verklaring
- een exploitatievergunning
- een certificaat van exploitant van lichte UAS (LUC)
UAS-vluchtuitvoeringen op basis van een verklaring moeten voldoen aan een standaardscenario, dat wil zeggen een type UAS-vluchtuitvoering waarvoor een precieze lijst van risicobeperkende maatregelen is vastgelegd waarvoor exploitanten verklaren dat zij deze risicobeperkende maatregelen strikt zullen toepassen wanneer zij vluchtuitvoeringen verrichten.
Verordening (EU) 2019/947 legt twee Europese standaardscenario’s vast:
- STS-01 — VLOS boven een gecontroleerde grondoppervlakte in een bevolkte omgeving;
- STS-02 — BVLOS met luchtruimwaarnemers boven een gecontroleerde grondoppervlakte in een dunbevolkte omgeving.
Voorwaarden voor vluchtuitvoering
Enkel als u aan alle onderstaande voorwaarden voldoet, mag u uw UAS-vluchtuitvoeringen verrichten op basis van een verklaring die voldoet aan het respectievelijke Europese standaardscenario:
STS- 01 – VLOS boven gecontroleerd grondoppervlakte in een bevolkte omgeving
- vlucht op een maximale hoogte van 120 m AGL, behoudens bijzondere voorschriften voor vluchten in de nabijheid van een obstakel (op verzoek van de entiteit die verantwoordelijk is voor dat obstakel);
- enkel VLOS-vluchten en overeenkomstig de toelatingsvoorwaarden voor geografische UAS-zones (met inbegrip van het gecontroleerde luchtruim);
- enkel boven een gecontroleerd grondoppervlakte (dat wil zeggen een gebied op de grond waarin het UAS wordt geëxploiteerd en waarin de UAS-exploitant kan garanderen dat alleen betrokken personen aanwezig zijn);
- onder de omstandigheden die zijn vastgelegd in het door de exploitant opgestelde operationele handboek volgens de voorwaarden bepaald in Appendix 5 van Verordering (EU) 2020/639;
- met een UAS van klasse C5;
- met een grondsnelheid van minder dan 5 m/s in geval van een ongebonden UAS;
- door een piloot op afstand met STS certificaat en STS-01 accreditatie van voltooiing van praktische vaardigheidstraining (voor meer info, klik hier).
De volledige lijst van STS-01-vereisten staat beschreven in Bijlage 1 Hoofdstuk 1 van de Verordening (EU) 2019/947.
STS- 02– BVLOS met luchtruimwaarnemers boven gecontroleerd grondoppervlakte in een dunbevolkte omgeving
- vlucht op een maximale hoogte van 120 m AGL, behoudens bijzondere voorschriften voor vluchten in de nabijheid van een obstakel (op verzoek van de entiteit die verantwoordelijk is voor dat obstakel);
- BVLOS-vluchten en overeenkomstig de toelatingsvoorwaarden voor geografische UAS-zones (met inbegrip van het gecontroleerde luchtruim);
- enkel boven een gecontroleerd grondoppervlakte (dat wil zeggen een gebied op de grond waarin het UAS wordt geëxploiteerd en waarin de UAS-exploitant kan garanderen dat alleen betrokken personen aanwezig zijn);
- onder de omstandigheden die zijn vastgelegd in het door de exploitant opgestelde operationele handboek volgens de voorwaarden bepaald in Appendix 5 van de Verordening (EU) 2020/639;
- met een UAS van klasse C6;
- door een piloot op afstand met STS certificaat en STS-02 accreditatie van voltooiing van praktische vaardigheidstraining (voor meer info, klik hier).
De volledige lijst van STS-02 vereisten staat beschreven in Bijlage 1 Hoofdstuk 2 van de Verordening (EU) 2019/947.
Exploitant
Naast de algemene verplichtingen van een UAS-exploitant die vluchtuitvoeringen in de Categorie SPECIFIC verricht, moet u, voordat u met uw vluchtuitvoeringen begint:
- een operationele handboek opstellen volgens de voorwaarden bepaald in Appendix 5 van de Verordening (EU) 2020/639;
- uw vluchtuitvoeringen bij het DGLV aangeven via het Drone Portaal;
- in het bezit zijn van een bevestiging van ontvangst en volledigheid (ontvangstbewijs) die door het DGLV elektronisch wordt verzonden nadat u uw verklaring hebt ingediend.
Bij de vluchtuitvoeringen bent u ook verantwoordelijk voor:
- de vastlegging en naleving van de gecontroleerde grondoppervlakte waarin geen niet-betrokken personen aanwezig zijn;
- de vastlegging en naleving van de passende procedures voor onvoorziene voorvallen en noodprocedures door de piloot op afstand en alle andere bij de vluchtuitvoering betrokken personen;
- het in kennis stellen van de personen die aanwezig zijn in de gecontroleerde grondoppervlakte van de risico’s van de vluchtuitvoering.
Piloot
Om UAS-vluchtuitvoeringen volgens de Europese standaardscenario te mogen verrichten, moet u bewijzen houder te zijn van:
- een certificaat STS (certificaat van theoriekennis van piloot op afstand voor vluchtuitvoeringen volgens het Europese standaardscenario);
- een accreditatie van voltooiing van praktische vaardigheidstraining STS-01 en/of STS-02
De praktische opleiding en de accreditatie van voltooiing van praktische vaardigheidstraining STS-01 en/of STS-02 worden gegeven door de erkende entiteiten (zie lijst).
Voor meer informatie, klik hier.
Naast de algemene verplichtingen van een piloot op afstand die vluchtuitvoeringen in de categorie SPECIFIC verricht, moet u er tijdens de vlucht voor zorgen dat u zich aan de vliegvoorschriften van het Europese standaardscenario STS-01 of STS-02 houdt en dat u uw drone onder controle houdt, ook in noodsituaties.
U mag op geen enkel moment meerdere UAS tegelijk besturen.
Toestel
De vluchten onder Europese standaardscenario’s dienen uitgevoerd te worden met:
- bij STS-01: een UAS van klasse C5;
- bij STS-02: een UAS van klasse C6.
Contact
FOD Mobiliteit en Vervoer
Directoraat-generaal Luchtvaart
Dienst UAS
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel
E-mail : uas@mobilit.fgov.be
Tel. : +32 (0)2 277 43 07 (dinsdag en donderdag van 9 tot 12 uur)