Compensaties

Changed
11/12/2024

In de Verordening (EU) 2021/782 betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer wordt de kwestie van financiële vergoedingen behandeld (hoofdstuk 4, artikelen 17 tot en met 19). Deze verordening biedt in beginsel een minimumbescherming voor elke treinreiziger in de Europese Unie.  

De vergoedingen kunnen ook door de spoorwegondernemingen zelf worden uitgevaardigd, met inachtneming van de artikelen van de Europese verordening. 

Vergoeding van de NMBS 

De NMBS heeft een vergoedingssysteem opgezet in het kader van haar beheerscontract met de Staat. Dit systeem voorziet onder bepaalde voorwaarden in een vergoeding voor elke reiziger die zijn bestemming in België met vertraging bereikt

NMBS past de bepalingen toe van Verordening (EU) 2021/782 betreffende de rechten en verplichtingen van treinreizigers.

Bovendien gelden de volgende regels voor de terugbetaling en vergoeding van reizigers bij een vertraging of afschaffing: Indien de vertraging geen aanleiding heeft gegeven tot terugbetaling van de kosten overeenkomstig de verordening die op het moment van de aanvraag van toepassing is, heeft de reiziger die vertraging heeft opgelopen tussen de plaats van vertrek en de op het biljet vermelde eindbestemming, zonder zijn recht op vervoer te verliezen, recht op een vergoeding die als volgt wordt berekend:

 - 100 % van de biljetprijs in geval van een vertraging van ten minste 60 minuten. Deze vergoeding kan de vorm aannemen van waardebonnen voor andere reizen en diensten met flexibele gebruiksvoorwaarden, met name wat betreft de geldigheidsduur en de bestemming. Ze wordt op verzoek van de reiziger uitbetaald in geld;

- Wanneer het vervoerbewijs betrekking heeft op een heen- en terugreis, wordt het bedrag van de te betalen vergoeding in geval van vertraging tijdens de heenreis of de terugreis, berekend op de helft van de prijs die voor het vervoerbewijs werd betaald;

- Op dezelfde manier wordt, in het geval van vervoerbewijzen voor meerdere reizen, het bedrag van de te betalen vergoeding in geval van vertraging voor één reis berekend in verhouding tot de totaalprijs;

- Voor reizigers die in het bezit zijn van een abonnement en die tijdens de geldigheidsduur van het abonnement herhaaldelijk met vertragingen te maken krijgen, kent NMBS op verzoek van de reiziger – voor minimaal 10 vertragingen van meer dan 30 minuten over een periode van 6 maanden, een vergoeding van 50% per vertraging toe.

Opgelet: de vergoeding varieert naargelang van uw vervoerbewijs (inclusief tickets en abonnementen). Meer informatie over het vergoedingssysteem en de voorwaarden vindt u op de website van de NMBS.  

Als u een aanvraag tot terugbetaling wilt indienen bij de NMBS, kunt u bovendien dit formulier invullen. 

Vergoeding voor andere spoorwegondernemingen 

Voor informatie over de vergoedingsvoorwaarden van andere spoorwegondernemingen die in België actief zijn, kunt u terecht op hun respectieve websites.

Voor meer informatie over de rechten en verplichtingen van treinreizigers kunt u terecht op onze pagina Passagiersrechten.  

Contact

Contact Fields

FOD Mobiliteit en Vervoer
Directoraat-generaal Spoorbeleid 
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel

E-mail : PRS.DPF@mobilit.fgov.be