De vervanging aanvragen van een beschadigd, verloren, gestolen of vernietigd kentekenbewijs
-
Opgelet: Indien u nog een kentekenplaat van het oude formaat heeft en die niet gepersonaliseerd is, vraagt u een herinschrijving aan en krijgt u een nieuwe kentekenplaat. Vergeet niet de oude te laten schrappen.
Beschadigd kentekenbewijs
Volg de onderstaande stappen in geval van een beschadigde CIM:
-
-
Vraag uw verzekeraar een roos formulier aanvraag van een inschrijving voorzien van een verzekeringsvignet. Vul dit formulier in. Vraag indien nodig uw verzekeraar om u hierbij te helpen.
Vak X1 "inschrijving"
Vink "gewone inschrijving" aan
Vak A "kentekenplaat beschikbaar"
- Vink JA aan.
- Voer uw kentekenplaat in.
De aanvrager van de inschrijving
Vul leesbaar in, in hoofdletters, één letter per vakje.
Geef een telefoonnummer of e-mailadres op.
Vakken X7 en X8 “datum en handtekening"
Dateer en onderteken het formulier.
Vak X9 "taal"
Vink aan in welke taal u met ons wilt communiceren.
Vak X10 "bijkomende informatie"
Schrijf "verzoek om een duplicaat van het kentekenbewijs".
Vak X10 "bijkomende informatie"
Indien u het postpakket op een ander adres wenst te ontvangen dan het uwe, geef dan duidelijk het adres op.
Vak X11 "spoedlevering"
Indien u een spoedlevering wenst (kost € 80), geeft u dit aan door in dit vak uw handtekening te plaatsen.
-
Voeg het origineel kentekenbewijs bij het aanvraagformulier.
- Indien het CIM uit twee delen bestaat, moeten beide delen aanwezig zijn.
- Indien een deel ontbreekt, gaat u naar een politiekantoor en doet u hiervan aangifte. De politie zal u een attest van onvrijwillige buitenbezitstelling overhandigen. Hecht dit attest aan het deel van het CIM dat u nog heeft.
Het volledige dossier (formulier + beschadigde CIM en/of attest) moet ingediend worden bij de DIV, hetzij via de post, hetzij door een afspraak te maken met een bijkantoor of een Brussels loket van de DIV.
-
Het kentekenbewijs wordt geleverd door de postbode.
Raadpleeg deze pagina voor de prijzen en de levering.
-
-
Verloren, gestolen of vernietigd kentekenbewijs
Volg de onderstaande stappen in geval van een verloren, gestolen of beschadigde CIM:
-
-
Ga naar een politiekantoor om aangifte te doen van de onvrijwillige buitenbezitstelling van uw kentekenbewijs. De politie zal u een attest van onvrijwillige buitenbezitstelling overhandigen.
Dit moet ook gebeuren wanneer slechts één deel van het kentekenbewijs ontbreekt.
-
Vraag uw verzekeraar een roos formulier aanvraag van een inschrijving voorzien van een verzekeringsvignet. Vul dit formulier in. Vraag indien nodig uw verzekeraar om u hierbij te helpen.
Vak X1 "inschrijving"
Vink "gewone inschrijving" aan
Vak A "kentekenplaat beschikbaar"
- Vink JA aan.
- Voer uw kentekenplaat in.
De aanvrager van de inschrijving
Vul leesbaar in, in hoofdletters, één letter per vakje.
Geef een telefoonnummer of e-mailadres op.
Vakken X7 en X8 “datum en handtekening"
Dateer en onderteken het formulier.
Vak X9 "taal"
Vink aan in welke taal u met ons wilt communiceren.
Vak X10 "bijkomende informatie"
Schrijf "verzoek om een duplicaat van het kentekenbewijs".
Vak X10 "bijkomende informatie"
Indien u het postpakket op een ander adres wenst te ontvangen dan het uwe, geef dan duidelijk het adres op.
Vak X11 "spoedlevering"
Indien u een spoedlevering wenst (kost € 80), geeft u dit aan door in dit vak uw handtekening te plaatsen.
-
Voeg het attest van buitenbezitstelling (en eventueel het nog aanwezige deel van het CIM indien het CIM uit 2 delen bestaat) bij het aanvraagformulier.
Het volledige dossier (formulier + attest) moet ingediend worden bij de DIV, hetzij via de post, hetzij door een afspraak te maken met een bijkantoor of een Brussels loket van de DIV.
-
Het kentekenbewijs wordt geleverd door de postbode.
Raadpleeg deze pagina voor de prijzen en de levering.
-
Contact
FOD Mobiliteit en Vervoer
Directoraat-generaal Wegvervoer en Verkeersveiligheid
Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV)
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel
E-mail : help.div@mobilit.fgov.be
Helpdesk : +32 (0)2 277 30 50 (8u30-12u)