Levering en prijs

Wat zijn de prijzen van de kentekenplaten en kentekenbewijzen ?

  1. Aflevering van een kentekenplaat en/of kentekenbewijs BEHALVE wat betreft tijdelijke kentekenplaten van korte duur.
  • Kentekenplaat of duplicaat van de kentekenplaat = 30 €
  • Kentekenbewijs of duplicaat van het kentekenbewijs = 26 €.
  1. Spoedlevering « rush », de dag zelf van de aanvraag.

           Spoedlevering = extra kost van 80 €.

  1. Levering van een commerciële kentekenplaat (handelaar of proefritten) : als SUPPLEMENT voor de bedragen zoals bepaald in punt 1.
  • Handelaarsplaat of proefrittenplaat = 100 €
  • Wijziging van de gegevens met aflevering van een nieuw kentekenbewijs = 45 €
  • Duplicaat van een kentekenbewijs = 45 €
  • Hernieuwing van de geldigheid met de aflevering van een nieuw kentekenbewijs en een sticker met het jaartal = 45 €.
  1. Aflevering van een tijdelijke kentekenplaat van korte duur.
  • Kentekenplaat of duplicaat van de kentekenplaat, eventueel samen met een kentekenbewijs en een reproductie kentekenplaat (voorplaat) = 75 €.

De aanvragen tijdelijke kentekenplaten (X & W) kunnen enkel worden uitgevoerd aan de loketten « TRANSIT » gevestigd bij de FOD Mobiliteit en Vervoer , City Atrium, Vooruitgangstraat 56 te 1200 Brussel.

De exportplaat  X , voor dewelke de levering niet werd gevraagd op een adres naar keuze binnen België kan worden afgehaald en betaald in het postkantoor BRUSSEL DE BROUCKERE,  Anspahlaan 1 / 5, 1000 Brussel, tel : 022/012345. Indien de aanvraag door de DIV werd verwerkt vòòr 13u, de kentekenplaat zal beschikbaar zijn in het postkantoor de dag zelf, tussen 17u en 18u.

  1. Reservatie van een gepersonaliseerd opschrift  = 1.000 € .

Ga naar de website van de FOD www.mobilit.belgium.be(externe link), rubriek «mijn voertuig, mijn plaat» en tik de gewenste combinatie in.

 

Wanneer en hoe moet u betalen ?

Deze bedragen zijn onmiddellijk te betalen aan bpost :

  • Indien het pakket geleverd wordt op uw adres of een adres naar keuze: het exacte bedrag cash (COD = Cash On Delivery = geen overschrijving mogelijk) ;
  • Indien u het pakket gaat afhalen in een postkantoor of postpunt : cash of met bancontact.

Eénmaal betaald zijn de retributies in geen geval terugbetaalbaar.

Een systeem van facturatie werd in het leven geroepen voor leasingbedrijven en “grote klanten”. Deze dienst wordt aangeboden door bpost.

Wat zijn de leveringstermijnen vanaf 1 augustus 2019 ?

De levering van een kentekenplaat, al dan niet vergezeld van een kentekenbewijs kan gebeuren op een ander adres dan uw officieel adres. Deze mogelijkheid bestaat niet voor een afzonderlijk kentekenbewijs dat steeds zal worden geleverd op uw officieel adres.

  1. De normale levering voor alle types van kentekenplaten:
  • Voor de aanvragen overgemaakt aan bpost vòòr 18u00 : de levering zal gebeuren de volgende werkdag (D+1).
  • Voor de aanvragen overgemaakt aan bpost na 18u00 : de levering zal gebeuren de tweede werkdag volgend op de aanvraag (D+2).

Opmerking : Een zaterdag, zondag of officiële feestdag worden niet beschouwd als werkdagen.

  1. De spoedlevering, de dag zelf van de aanvraag vòòr 22u (RUSH)

U dient deze aanvraag te doen via uw verzekeraar, een DIV-antenne of het DIV-loket te Brussel  en ze moet worden behandeld vòòr 13u.

  • Voor de aanvragen overgemaakt aan bpost vòòr 13u, de levering zal gebeuren de dag zelf vòòr 22u voor een supplementair bedrag van 80 euro. Indien u afwezig bent zal het pakket dezelfde dag een tweede keer worden aangeboden vòòr 22u.

U zal via telefoon op de hoogte worden gebracht van het vermoedelijke tijdstip van levering. Om deze reden is het zeer belangrijk dat u een GSM-nr of een telefoon-nrvermeld op uw aanvraagformulier.

  • Voor de aanvragen overgemaakt aan bpost na 13u, het betreft een gewone levering die zal worden uitgevoerd de volgende dag (D+1) zonder extra kost.

OPGELET:

Momenteel is deze spoedlevering enkel mogelijk voor de levering van tijdelijke kentekenplaten van korte duur (transit), normale en gepersonaliseerde originele kentekenplaten.

Ze betreft dus niet de levering van enkel kentekenbewijzen of de aanvragen van duplicaten kentekenbewijzen of kentekenplaten.

Wat indien u afwezig bent op het moment van de levering ?

Indien u afwezig bent zal de postbode een afwezigheidsbericht nalaten in uw brievenbus :

  • U kan uw kentekenplaat en/of kentekenbewijs afhalen in een postkantoor of postpunt gedurende een periode van 30 dagen ; 
  • U kan eveneens aan bpost vragen om uw pakket een tweede maal aan te bieden op een datum die voor u beter uitkomt: klik hier: www.bpost.be/nummerplaat
  • Indien na 14 dagen uw pakket nog niet kon worden afgeleverd zal het een tweede keer worden aangeboden op de 16de dag.

Indien uw pakket na 30 dagen niet in ontvangst werd genomen zal het worden teruggestuurd naar de DIV.

Hoe mijn levering opvolgen ?

Om de levering van uw pakket te kunnen volgen volstaat het om het referentienummer van uw aanvraag (9-cijferig barcodenummer in vak X12 van de aanvraag of uw WebDIV-referentie) of uw plaatnummer in te brengen op volgende website: www.bpost.be/nummerplaat

In geval van problemen, contacteer bpost op 0800 96 005.

Terugbetaling na een fout gemaakt door een DIV-personeelslid.

In het geval u merkt dat  een DIV-personeelslid een fout heeft gemaakt, (bvb. : foutief formaat van kentekenplaat, fout in de gegevens op het kentekenbewijs),  gelieve een mail te sturen met vermelding van de fout en het formulier in te vullen (zie hieronder) en de bewijzen van de fout bij te voegen (bvb. : kopij van het aanvraagformulier) en dit naar het volgende adres te verzenden : div.cashback@mobilit.fgov.be (link sends e-mail)

 Vergeet niet om op het formulier uw volledige gegevens te vermelden eveneens als uw volledig en correct rekeningnummer op dewelke de terugbetaling mag worden uitgevoerd. Indien de titularis van het bankrekeningnummer niet de titularis is van de betrokken kentekenplaat moeten de gegevens van de titularis van het bankrekeningnummer eveneens worden vermeld op het formulier.

De terugbetaling zal enkel worden uitgevoerd indien u een tweede keer hebt moeten betalen voor dezelfde dienstverlening (nieuwe kentekenplaat, nieuw kentekenbewijs) na het bewijs te hebben bijgebracht  dat de fout werd gemaakt door een DIV-personeelslid, en dat de fout vervolgens werd verbeterd. Nadat het verzoek tot terugbetaling door de DIV werd aanvaard zal de terugbetaling gebeuren binnen een termijn van 6 maanden.

Indien de DIV na onderzoek van de bewijzen heeft vastgesteld dat de fout te wijten is aan een derde (bvb. : verzekeraar, garagist, invoerder,…), zal de DIV niet overgaan tot terugbetaling. U dient u te wenden tot de derde teneinde de gewenste terugbetaling te bekomen.

De verkeersbelasting

Vlaanderen

De Vlaamse Overheid is bevoegd voor de inning van de verkeersbelasting. U kan meer informatie terugvinden op volgende website: https://belastingen.vlaanderen.be/. Voor alle vragen betreffende  de verkeersbelasting, gelieve contact op te nemen met de Vlaamse Infolijn: 1700 .

Brussel

De FOD Financiën is bevoegd voor de inning van de verkeerbelasting in het Brussels gewest. U kan meer informatie terugvinden op de site van de FOD Financiën: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/vervoer/inschrijving_en_belastingen .

Contact téléphonique : 02 572 57 57 

Wallonië

De SPW is bevoegd voor de inning van de verkeersbelasting in het Waals gewest.  U kan meer informatie terugvinden op volgende site:  https://www.wallonie.be/fr/vivre-en-wallonie/impots-taxes-et-fiscalite/taxes-sur-les-vehicules. Voor alle andere vragen betreffende de verkeersbelasting kan u de SPW contacteren per mail : fiscalite.wallonie@spw.wallonie.be  of via telefoon: 081/330.001.

For the English version of this information, click  here  (DOCX, 28.26 KB)

 

Contact

Mail: help.div@mobilit.fgov.be