Milieuvriendelijkere auto’s

Changed
20/09/2022

De uitstoot door wegverkeer is een bron van schadelijke stoffen en broeikasgassen. De Europese, federale en regionale overheden voorzien daarom maatregelen om die uitstoot systematisch te verminderen.

Europese normen voor voertuigen 

De Europese Unie legt beperkingen op voor de uitstoot van nieuwe modellen van voertuigen. De Europese Unie werkt namelijk met een eengemaakte interne markt. Wil een fabrikant een nieuw model verkopen, dan moet dat model voldoen aan een Europese standaard, de euronorm. Die norm bepaalt grenswaarden voor schadelijke stoffen in de uitstoot, zoals stikstofoxiden en fijn stof. Hoe hoger de euronorm, hoe minder het voertuig mag uitstoten. De euronorm wordt systematisch strenger. 

Daarnaast heeft de Europese Unie de ambitie om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. De maatregelen daarvoor zijn vervat in de Europese green deal en het Fit for 55-pakket. Voor het wegvervoer betekent dat onder meer lichte en zware voertuigen. In dat verband stelt de Europese Commissie voor dat de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s en bestelwagens vanaf 2030 met 55 procent daalt (ten opzichte van de gemiddelde uitstoot in 2021) en vanaf 2035 met 100 procent. Alle nieuwe auto’s en bestelwagens die vanaf 2035 geregistreerd worden, zouden met andere woorden uitstootvrij moeten zijn. Dat voorstel wordt momenteel besproken. Het Europees Parlement en de lidstaten moeten er in 2022 nog een advies over uitbrengen. 

Tot slot heeft de Europese wetgever regelgeving vastgelegd om energiezuinige voertuigen te promoten bij Europese aanbestedingen. De richtlijn verplicht aanbestedende diensten om bij Europese aanbestedingen voor auto’s, bestelbussen, bussen en zware voertuigen een minimumpercentage voor schone en uitstootvrije voertuigen te respecteren. 

Rol van onze FOD 

De reglementering voor voertuigen is dus grotendeels op Europees niveau geharmoniseerd. De FOD Mobiliteit en Vervoer, die verantwoordelijk is voor de voertuignormen in België, werkt samen met de FOD Volksgezondheid mee aan het bepalen van de meer ambitieuze normen binnen de technische comités van de Europese Commissie en de Raad van de Europese Unie. 

We zijn met name betrokken bij de besprekingen over de herziening van de CO2-normen voor auto's en lichte voertuigen. We verdedigen ook de belangen van België bij de aanstaande herziening van de CO2-uitstootnormen voor zware voertuigen en de euronormen.

Belgische autofiscaliteit 

In België is de autofiscaliteit een van de manieren om de omschakeling naar milieuvriendelijkere wagens aan te moedigen. De bevoegdheden daarrond zijn deels geregionaliseerd. 

Federale overheid 

De Federale Overheidsdienst Financiën is bevoegd voor: 

De federale overheid wil met fiscale maatregelen het Belgische bedrijfswagenpark vergroenen, dat wil zeggen de omschakeling naar een elektrisch wagenpark bewerkstelligen tegen 2026. Enerzijds valt vanaf 2023 het fiscale voordeel voor bedrijfswagens op fossiele brandstoffen geleidelijk aan weg. Tegen 2028 stopt het fiscale voordeel voor die wagens volledig. Anderzijds geldt er voor laadpaalinfrastructuur een fiscaal voordeel, dat ook jaar na jaar afgebouwd wordt. 

Voor particulieren voorziet de federale overheid een belastingvermindering voor het installeren van laadpalen. Ook die belastingvermindering wordt jaar na jaar afgebouwd om de omschakeling te versnellen. 

Gewesten 

De gewesten zijn bevoegd voor de belasting op de inverkeerstelling (inschrijvingstaks) en de jaarlijkse verkeersbelasting. 

In Vlaanderen geldt er een volledige vrijstelling van de belasting op inverkeerstelling en jaarlijkse verkeersbelasting voor volledig elektrische auto’s. Daarnaast houdt de berekening van de belastingen voor niet-elektrische voertuigen rekening met de CO²-uitstoot ervan. 

In Brussel en Wallonië betaalt u bij een volledig elektrisch voertuig het minimum aan belasting op inverkeerstelling en jaarlijkse verkeerbelasting. 

Bent u op zoek naar een nieuwe auto? Op de website van de FOD Volksgezondheid vindt u meer info om een optimale keuze te maken. 

Lage-emissiezones (LEZ) 

Om de luchtkwaliteit te verbeteren kunnen overheden een lage-emissiezone (LEZ) inrichten. Dat is een afgebakend gebied waarin bepaalde voertuigen met een hoge schadelijke uitstoot niet of alleen onder bepaalde voorwaarden binnen mogen. 

Het verkeersbord om een lage-emissiezone aan te geven is een federale bevoegdheid, maar de gewesten bepalen de voorwaarden voor lage-emissiezones. De voorwaarden hangen af van de: 

  • voertuigcategorie 
  • euronorm van het voertuig  
  • inschrijvingsdatum (als er geen euronorm voor het voertuig is) 

In Vlaanderen hebben Antwerpen en Gent een lage-emissiezone ingevoerd met specifieke voorwaarden. 

In Brussel is het hele grondgebied van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest een lage-emissiezone. 

In Wallonië is bij piekmomenten van vervuiling het hele grondgebied van het Waalse Gewest een lage-emissiezone. Daarnaast voorziet de Waalse wetgever voor heel Wallonië in een afbouw van diesel- en benzinevoertuigen vanaf 2023. Tot slot is er een kader uitgewerkt voor Waalse steden en gemeenten om lokale lage-emissiezones in te voeren (op dit moment zijn er geen lokale overheden die daar gebruik van maken). 

Contact

Contact Fields

FOD Mobiliteit en Vervoer
Directoraat-generaal Duurzame Mobiliteit en Spoorbeleid
Directie Mobiliteit
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel

E-mail : dirmobsec@mobilit.fgov.be 
Tel. : +32 (0)2 277 38 79