ERTMS

Het Europees controlesysteem voor het treinverkeer (afgekort ERTMS, wat staat voor European Rail Trafic Management System) is een programma dat geïmplementeerd is door de Europese Unie en dat tot doel heeft de interoperabiliteit van het europees spoornet te verwezenlijken.
Dit programma wordt sinds 2004 door het Europees Spoorwegbureau (European Railway Agency of ERA) gecoördineerd.

Op technisch vlak bestaat het ERTMS uit 2 subsystemen:

  • het Europees controlesysteem voor de treinen (afgekort ETCS, wat staat voor European Train Control System) dat voorzien is om op termijn een groot aantal systemen van de seinherhalingen en de signalisatie die gebruikt wordt in de stuurpost op de verschillende netten van de Europese spoorwegmaatschappijen te vervangen.
  • De GSM-R dat dient voor de communicatie tussen de treinen en de exploitatiecentrales van het spoorwegnet.

 

Het invoeren van het ETCS-systeem moet niet enkel het besturen van de treinen vereenvoudigen en de signalisatie veiliger maken maar bovendien ook:

  • de investering- en onderhoudskosten van de vaste installaties (zoals de signalen, …) te verminderen;
  • de verschillende nationale automatische treinbeveiligingssystemen in het hogesnelheidstransport te vervangen en zodoende:

    o de interoperabiliteit op de Europese hogesnelheidslijnen toe te laten;
    o de capaciteit van de lijnen te verhogen;
    o de gemiddelde snelheid van de transporten te verbeteren.