Reglementering RID
Het vervoer van gevaarlijke goederen per spoor kan risico's inhouden voor de gezondheid, de veiligheid, eigendommen en het milieu. Het reglement betreffende het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen per spoor- of RID - is bedoeld om deze risico's te beperken.
Wat is het RID?
Het RID – Règlement relatif au transport international ferroviaire de marchandises dangereuses- is aanhangsel C van het COTIF. Het RID regelt het internationale spoorwegvervoer van gevaarlijke goederen. In dit reglement worden de volgende thema's behandeld.
- De voorschriften voor:
- de classificatie van gevaarlijke goederen;
- de constructie van verpakkingen en tanks en de keuringen die zij moeten ondergaan;
- het gebruik van verpakkingen en tanks;
- etikettering en signalisatie;
- verzendingsprocedures;
- veiligheid.
- De rollen en verplichtingen van de verschillende actoren in het proces van het vervoer van gevaarlijke goederen.
- De verplichtingen inzake opleiding van personen die betrokken zijn bij het vervoer van gevaarlijke goederen en veiligheidsadviseurs.
Actualisering
Om de twee jaar wordt het RID geactualiseerd aan de hand van de laatste wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen op dit gebied. Een nieuwe versie treed in voege vanaf 1 januari. Er is echter een overgangsperiode voorzien waardoor de vorige versie van het RID nog een half jaar mag toegepast worden. Vanaf 1 januari 2023 treedt het RID2023 in voege. De vorige versie van het RID trad in voegde op 1 januari 2021 en mag toegepast worden t.e.m. 31 juni 2023.
Indien u het RID 2021 in het Engels, Frans of Duits wenst te raadplegen, kunt u terecht op de website van de OTIF.
Welke wetgeving is van toepassing op het vervoer van gevaarlijke goederen per spoor?
Het vervoer van gevaarlijke goederen per spoor in België is geregeld in verschillende wetteksten:
- Het RID.
- De Europese richtlijn 2008/68/EG betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen over land.
Deze richtlijn (2008/68/EG) stelt het RID verplicht voor binnenlands verkeer in de EU-lidstaten. -
Het koninklijk besluit van 2 november 2017 betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen per spoor, met uitzondering van ontplofbare en radioactieve stoffen, dat de omzetting in Belgisch recht is van de voornoemde Europese richtlijn. De FOD Mobiliteit en Vervoer heeft een geconsolideerde versie van dit koninklijk besluit en haar bijlagen opgesteld die u hier kan raadplagen.
Schriftelijke richtlijnen
De schriftelijke richtlijnen zijn de instructies die tijdens een vervoer van gevaarlijke goederen in de cabine van de bestuurder aanwezig moeten zijn. Deze richtlijnen zijn een hulpmiddel in geval van nood en moeten vóór het vertrek door de treinbestuurder worden geraadpleegd. De schriftelijke richtlijnen moeten worden opgesteld in de vorm die in het RID in paragraaf 5.4.3.4 is gespecificeerd en in kleur beschikbaar zijn. Ze zijn toegankelijk in de rubriek voorbehouden voor professionelen op de website van Infrabel en in de app "RID Infrabel".
Contact
FOD Mobiliteit en Vervoer
Directoraat-Generaal Duurzame Mobiliteit en Spoorbeleid
Directie Veiligheid, Beveiliging en Milieu
Dienst Gevaarlijke Goederen
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel
E-mail : rid-tped@mobilit.fgov.be