De actieve weggebruikers staan centraal bij de wijzigingen aan de wegcode

Op 1 oktober 2022 worden nieuwe wijzigingen aan de wegcode van kracht. Zoals altijd hebben die tot doel de verkeersveiligheid en de mobiliteit te verbeteren, in het bijzonder voor gebruikers van actieve en/of duurzame vervoermiddelen.  

 

Meer veiligheid voor de fietsers 

Het nieuwe Koninklijk Besluit kent velomobielen en ligfietsen een veiligere plaats toe op de openbare weg, rekening houdend met hun specifieke kenmerken en in het bijzonder hun beperkte hoogte, die hen minder zichtbaar maakt voor automobilisten. Ze krijgen nu de keuze tussen het fietspad en de weg, daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u. Gezien deze nieuwe specifieke regels voor ligfietsen en velomobielen hebben deze fietsen nu een eigen definitie.

 

De fietsers mogen ook gebruik maken van laterale signaleringsmiddelen zoals kleine vlaggetjes of reflecterende strips om hun zichtbaarheid in het verkeer te vergroten en dus hun veiligheid in het verkeer te verhogen. 

 

Een nieuwe mogelijkheid om de openbare weg in te richten 

Een nieuwe wegmarkering is vanaf nu mogelijk wanneer wegbeheerders dit wenselijk achten. Hierdoor kan een centraal rijvak ingericht worden met daarnaast laterale rijvakken voorbehouden aan meer kwetsbare weggebruikers. 

 

Op de zogenaamde “wegen met centraal rijvak” moeten de automobilisten op het centrale rijvak rijden, en dit met aangepaste snelheid. Indien nodig, kunnen ze gebruik maken van de laterale rijvakken om over te steken of in te halen, zonder daarbij de voetgangers, fietsers of andere weggebruikers in gevaar te brengen. 

 

Parkeerregels voor elektrische voertuigen verduidelijkt 

De nieuwe parkeerregels voor elektrische voertuigen zijn ook verduidelijkt. Een voertuig geparkeerd op een plaats voorzien om op te laden moet verplicht aan de laadpaal gekoppeld zijn. Het parkeren is beperkt tot de duurtijd van het opladen om voldoende rotatie bij de oplaadpunten te verzekeren. 

 

Let op, een voertuig dat oplaadt, wordt beschouwd als een geparkeerd voertuig. De bestuurder ervan moet aan de normale parkeerregels voldoen (parkeerschijf in de blauwe zones, ticket in de betalende zones,..). 
 

Georges Gilkinet, federaal Minister van Mobiliteit: “De wereld verandert razendsnel en de manier waarop we ons verplaatsen ook. We moeten die veranderingen aanmoedigen en meer mensen overtuigen om zich actief te verplaatsen en te kiezen voor openbaar vervoer en emissievrij mobiliteit. We voeren op 1 oktober een aantal nieuwe verkeersregels in om de Wegcode eigentijdser te maken. Daarmee komt er een beter evenwicht voor de verschillende weggebruikers: actieve en kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers krijgen meer rechten en meer plaats, zodat ze beter beschermd worden.”