Online winkelen: 61% van de Belgen zou voor een ecologisch verantwoorde levering kiezen indien mogelijk

Online winkelen zit in de lift en onze nieuwe consumptiegewoonten zullen op termijn een zichtbare impact hebben op de mobiliteit van goederen en personen. In april 2021 hield de FOD Mobiliteit en Vervoer een enquête bij de Belgische bevolking om meer te weten te komen over hun online winkelgewoonten.

 

Hieruit kwamen enkele opmerkelijke bevindingen naar voren:

  • 80% van de Belgen koopt regelmatig online. De meesten van hen vinden dat online winkelen veel voordelen heeft, zoals minder verplaatsingen en de mogelijkheid om 24/7 te bestellen.
  • De gezondheidscrisis had een impact op de opmars van online winkelen: 35% van de Belgen wil grote groepen mensen in winkels vermijden.
  • 61% van de Belgen zou kiezen voor een ecologisch verantwoorde levering indien dit wordt aangeboden.
  • De Belgen geven de voorkeur aan thuislevering. Voor het afhalen van leveringen in een afhaalpunt kiest 42% voor de fiets of gaat te voet.

 

Online winkelen kan zorgen voor minder verplaatsingen van mensen

De meerderheid van de respondenten van de enquête zijn min of meer regelmatige onlinekopers (80%) en meer dan de helft van hen (64%) associëren het online winkelen met minder verplaatsingen naar de winkels.

 

Verschillende factoren bevorderen de groei van het online winkelen. Met name de mogelijkheid om op elk moment van de dag of de nacht en zeven dagen op zeven online te bestellen, wat een motivatie is voor 30% van de respondenten die aangeven online te winkelen. Maar ook de toename van de verplaatsingsmoeilijkheden zou degenen die online winkelen ertoe aanmoedigen om dit meer te doen (63% van hen).

 

Op termijn kan de opmars van online winkelen zorgen voor minder verplaatsingen van mensen.

 

De gezondheidscrisis beïnvloedt het online winkelen

De moeilijkheden als gevolg van de gezondheidscrisis vormen het motief dat de onlinekopers het vaakst aanhalen (48%). We kunnen dit in verband brengen met het feit dat 35% van de onlinekopers grote groepen mensen in winkels wil vermijden, tegen 9% in 2019.

 

61% van de Belgen zou voor een ecologisch verantwoorde manier van levering kiezen

De respondenten zijn begaan met het milieueffect van de levering hun online aankopen: 61% van hen zou voorstander zijn van een ecologisch verantwoorde leveringsmethode. 70% van hen zou zelfs bereid zijn langere levertijden te aanvaarden als dit helpt het milieu te beschermen.

 

Zo wordt de opkomst van leveringen met de fiets- of bakfiets door de respondenten positief onthaald. 52% van de laatstgenoemden zou voor deze optie kiezen indien beschikbaar.

 

Belgen gebruiken de fiets of lopen naar een nabijgelegen afhaalpunt

84% van de onlinekopers kiest ervoor hun aankopen thuis te laten leveren. Wanneer de aankopen geleverd worden in een afhaalpunt, dan verkiezen ze een afhaalpunt kort bij de woning waar ze te voet (28%) of met de fiets (14%) kunnen hun aankopen afhalen.

 

 

Georges Gilkinet, Minister van Mobiliteit: “We winkelen steeds meer online, maar de snelle service heeft vaak een hoge kost: niet alleen door de barslechte voorwaarden voor de werknemers van sommige leveranciers, maar ook voor onze verkeersveiligheid en de milieu-impact van de leveringen. Dat moet veranderen. Uit deze studie van de FOD Mobiliteit en Vervoer blijkt nu dat 61% van de Belgen zou voor ecologisch verantwoorde leveringen zou kiezen indien mogelijk. Het is belangrijk dat we meewerken aan die verandering. Ik steun dan ook volledig mijn collega Petra De Sutter die aan het werk is om de negatieve impact van deze sector op het milieu te verminderen.

 

 

Methode

Tussen 12 en 19 april 2021 heeft het bedrijf iVOX deze enquête in opdracht van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer online afgenomen bij 2.000 respondenten die representatief zijn voor de Belgische bevolking (geslacht, leeftijd, gewest van de woonplaats en opleidingsniveau).

 

Meer informatie

Voor meer volledige gegevens kan u het verslag op onze website raadplegen.