Navicert zorgt voor grote digitale stap vooruit in de maritieme sector

Vandaag stelt de FOD Mobiliteit en Vervoer Navicert voor: een nieuwe applicatie die alle certificaten voor de maritieme sector digitaal ter beschikking stelt. Het doel is om als het ware een digitale brug te vormen tussen enerzijds de FOD Mobiliteit en Vervoer en anderzijds de reders, classificatiemaatschappijen en internationale inspectiediensten. Navicert vormt voortaan de spil van certificatencontrole en betekent een grote stap vooruit op vlak van digitalisering en administratieve vereenvoudiging.  

 

2400 certificaten per jaar 

De scheepvaartinspecteurs van de FOD Mobiliteit en Vervoer controleren de veiligheid aan boord van de schepen onder Belgische vlag. Wanneer de veiligheidsvoorschriften gerespecteerd worden, wordt een certificaat afgeleverd. Er bestaan een 40-tal soorten certificaten en er worden gemiddeld 2400 certificaten per jaar afgeleverd. Door de digitalisering wordt bovendien verlies, beschadiging of diefstal van deze documenten vermeden en wordt het papierverbruik verminderd. 

 

Digitalisering brengt flexibiliteit 

Aangezien de maritieme sector een internationale wereld is die letterlijk constant in beweging is, is het heel belangrijk om snel en flexibel certificaten tot op het schip te krijgen. Dankzij Navicert zijn de certificaten na uitgifte onmiddellijk digitaal en online beschikbaar. Dit is van groot belang voor schepen die assistentie vereisen bij voorvallen of problemen. In geval van een ernstig incident waarbij de zeewaardigheid van het schip niet langer gegarandeerd kan worden, kunnen certificaten zelfs onmiddellijk ingetrokken worden.   

 

Tijdswinst door efficiëntere opvolging en snellere controles 

Navicert biedt de gebruikers een overzicht van alle certificaten waarover ze beschikken en zal ook extra informatie genereren, zoals de status van de aanvraag of de vervaldatum. De applicatie maakt het ook mogelijk om de certificaten te delen met derden zoals de havenautoriteiten. Zo kan het certificaat bijvoorbeeld aan de hand van een QR-code gecontroleerd worden, wat de inspectie aan boord een stuk korter en efficiënter zal maken.  

 

Meer info 

De wettelijke basis voor de digitalisering werd reeds opgenomen in het Belgisch Scheepvaartwetboek. Op 18 mei tijdens de Kamercommissie Mobiliteit zal een wetswijziging besproken worden die een verdere digitalisering en administratieve vereenvoudiging mogelijk maakt, zoals de registratie van documenten op elk moment van de dag. Deze uitbreiding is een grote stap vooruit in een internationale context met Belgische schepen in alle hoeken van de wereld. 

 

Consulteer de website voor meer informatie.

 

Vincent Van Quickenborne, vice-eersteminister en minister van Noordzee: “Het is absurd dat in zo’n snelle en internationale omgeving als de scheepvaart nog op zo’n archaïsche manier gewerkt wordt. Schepen die dagenlang stilliggen omdat een papieren certificaat onderweg is, dat is onaanvaardbaar en kost handenvol geld. Opnieuw neemt ons land wereldwijd het voortouw met een klantvriendelijk en efficiënt digitaal systeem. Zo geven we een voorsprong aan onze reders die er elke dag voor zorgen dat de goederen tijdig bij ons geraken.” 

 

Bart Heylbroeck, directeur-generaal a.i. DG Scheepvaart: “De Belgische vlag is wereldwijd erkend als een kwaliteitsvlag, waarbij de schepen voldoen aan de hoogste internationale normen inzake veiligheid, beveiliging en bescherming van het milieu. Teneinde deze kwaliteit op een efficiëntere manier te bewaken investeert het Directoraat Generaal Scheepvaart in een doorgedreven digitalisatie. Papieren certificaten worden vervangen door digitale certificaten en garanderen hiermee dat Belgische schepen waar ook ter wereld, snel en met een minimum aan administratieve lasten, de juiste documenten aan boord kunnen voorleggen en beheren.” 

 

Wilfried Lemmens, gedelegeerd bestuurder Koninklijke Belgische Redersvereniging: “De Koninklijke Belgische Redersvereniging heeft een optimale en constructieve samenwerking met het Directoraat Generaal Scheepvaart, en dit in een unieke sfeer van publiek-private samenwerking. Vanuit die wisselwerking kan een efficiënte en innoverende Belgische overheid inspelen op een snel evoluerende maritieme sector, waar er steeds strengere kwaliteitsnormen gelden. De digitalisatie van scheepscertificaten biedt daarom efficiëntiewinsten voor zowel de overheid als de Belgische reders, en draagt bij tot de kwaliteit van de Belgische vloot en het imago van de Belgische vlag.”