100 jaar sinds de registratie van het eerste vliegtuig

Op 1 maart 1920, exact 100 jaar geleden, werd het eerste vliegtuig ingeschreven in het Belgische civiele luchtvaartregister. De O-BEBE, een FOKKER D VII ingeschreven door Victor Simonet, was oorlogsbuit van de ‘Luftwaffe’.

 

Tijdens de eerste internationale luchtvaartconventie van Parijs op 13 oktober 1919, koos België voor de registratie van luchtvaartuigen de kenletters O-B, gevolgd door 3 bijkomende letters.

 

(Foto: Guy Destrebecq Collection – www.belgian-wings.be)

 

Op 19 maart 1920 werden nog 9 andere toestellen ingeschreven, hoofdzakelijk op naam van SNETA, Syndicat National d'Etude des Transports Aériens. Een luchtvaartbedrijf opgericht door Georges Nélis met de steun van koning Albert I, en de voorloper van SABENA.

 

O-BBEA was op 12 augustus 1921 de eerste luchtballon in het register. Het was een gasballon van 1200 m³ gebruikt voor wedstrijden. Ernest Demuyter was hierin zeer succesvol: in 1922, 1923 en 1924, wint hij als eerste drie jaar na elkaar de ‘Gordon Bennett Ballon Race’. Hij mag de trofee houden. Deze is nog steeds te bewonderen in het Brusselse luchtvaartmuseum. Ook nu nog krijgen luchtballonnen een registratie met de kenletters OO-B om radiogebruikers alert te maken op het feit dat het om een luchtvaartuig gaat met beperkte manoeuvreer mogelijkheden.

 

(Foto: Agence Meurisse – www.europeana.eu)

 

Tijdens de internationale conferentie over de radiotelegrafie in 1927 in Washington, koos België voor de kenletters OO-, zoals we die nog steeds kennen. Dit werd ingevoerd in 1929 en het eerste toestel met zo’n registratie was de Renard RSV 26.100 OO-AJT.

Op 10 augustus 1950 werd de eerste helikopter geregistreerd in België, namelijk een Hiller UH.12 onder het kenmerk OO-MAT.

 

(Foto: Guy Destrebecq Collection – www.belgian-wings.be)

 

Op 24 november 1959, werd met de OO-SJA, een Boeing 707 voor Sabena, de eerste op het Belgische register ingeschreven. Sabena was een van de eerste Europese luchtvaartmaatschappijen met passagiersvliegtuigen met straalmotoren in de vloot. Deze Boeings werden van 1960 gebruikt voor vluchten naar New York.

 

Op 28 februari 1969 wordt met de OO-WTB de eerste Belgische zakenjet ingeschreven. Het is een Falcon 20. Vandaag zijn er ongeveer 40 zakenjets geregistreerd in België. 

 

(Foto: Raymond DC – www.jetphotos.com

 

 

Vanaf 1981 worden de ULM- en DPM-toestellen geregistreerd. Eerst met de codes OO-501 tot OO-999, daarna (vanaf 5 juni 1991) met OO-A01 tot OO-Z99. De OO-501, een Grasshopper Model Mono 01, is nog steeds te bezichtigen in het Luchtvaartmuseum in Brussel.

 

(Foto: Alan Wilson – www.commons.wikimedia.org)

 

 

Op 24 september 2017 verschijnt het KB voor de historische toestellen. De OO-PII (een Pilatus P2) is het eerste toestel dat op 22 november 2017 ingeschreven wordt onder deze reglementering. Snel volgen nog een aantal ‘warbirds’ zoals de Mustang, Spitfire, Hurricane en Hawker Fury, maar ook YAKs en replica’s van de Eerste Wereldoorlog.

 

(Foto: Henk Duivenvoorden – www.airnieuws.nl)

 

 

Sinds 1920, verloopt het aantal inschrijvingen in het Belgische civiele register als volgt:

 

 

 

De voorbij jaren is het beeld iets veranderd: sinds 2015 worden Paramotors ingeschreven met de kenletters OO-1AA tot OO-9ZZ. Zo werden er in 2015, 789 ingeschreven. Vanaf 2016 worden ook RPAS of drones ingeschreven. Sindsdien werden er ongeveer 3300 drones geregistreerd met de kenletters OO-11AA tot OO-99ZZ.

 

 

 

De registratiekenmerken van een luchtvaartuig worden volgens bepaalde regels toegekend. Hierna een klein overzicht:

 

RPAS

OO-11AA to OO-99ZZ

Sequentieel, geen vrije keuze

Paramotor

OO-1AA to OO-9ZZ

Sequentieel, geen vrije keuze

ULM/DPM

OO-501 to OO-999 & OO-A01 to OO-Z99

Sequentieel, geen vrije keuze

Luchtballonnen

OO-BAA to OO-BZZ

Vrije keuze

Andere luchtvaartuigen

OO-AAA to AZZ, OO-CAA to OO-XWZ en OO-YAA to OO-ZZZ

Vrije keuze

 

 

Hoe registreer je een luchtvaartuig?

Sinds september 2019 heeft het DG Luchtvaart een online Aviation Portal. De aanvragen en de afhandeling ervan verlopen nu volledig digitaal. Via het portaal kan je ook het Belgische luchtvaartregister raadplegen.