Benelux-controle op vrachtvervoer : bijna 1 voertuig op 3 in overtreding

De inspectiediensten van de drie Benelux-landen hebben samen op woensdag 25 september 2019, op verschillende locaties in de Benelux , controles uitgevoerd op het transport met vrachtwagens. De controleurs van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer in België, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in Nederland en de Administratie voor Douane en Accijnzen in Luxemburg hebben controles op vrachtwagen uitgevoerd in België (E40 parking Wetteren richting Oostende en parking van E42 Spy richting Luik) in Nederland (Venlo, Moerdijk, Apeldoorn en Bodegraven) en het Groothertogdom Luxemburg (Centre Douanier Luxembourg-Howald ).  Op de controlelocaties waren collega-controleurs aanwezig uit andere Benelux-landen. Doel van de samenwerking is het delen van kennis en goede praktijken tussen de inspectiediensten en zo te komen tot grotere uniformiteit van controlepraktijken tussen de landen.

 

Tijdens de inspecties werden vrachtwagens gericht gecontroleerd op fraude en manipulatie met de tachograaf, de naleving van de rij- en rusttijden en de boorddocumenten. De inspecteurs controleerden in totaal 81 vrachtwagens in de Benelux : 46 in Nederland ( waarvan 4 bussen) , 12 in België en 23 in Luxemburg. Hiervan waren er  23 in overtreding : 14 in Nederland,  9in Luxemburg en geen in België.

 

Benelux-samenwerking en veiligheid

Deze gezamenlijke controle werd gehouden in het kader van het Verdrag van Luik dat door de drie landen in oktober 2014 werd ondertekend. Dit verdrag is gericht op verdergaande samenwerking tussen de Benelux-landen op het gebied van toezicht op en handhaving van EU-regelgeving met betrekking tot wegvervoer en op een harmonisatie van de regelgeving.

 

Dankzij dit Verdrag kunnen de Belgische, Nederlandse en Luxemburgse inspecteurs op een efficiënte manier samen gezamenlijke controles uitvoeren op vrachtwagens en bussen in de Benelux. Deze samenwerking leidt tot een meer uniform toezicht op het wegvervoer, zorgt voor kostenbesparingen, alsook voor eerlijke concurrentie tussen transporteurs en correcte arbeidsomstandigheden voor chauffeurs en een betere verkeersveiligheid.

 

Hiermee vervullen de drie landen een voortrekkersrol binnen de Europese Unie.