Ongeval met de Capella: onderzoeksrapport

De Federale Instantie voor Onderzoek van Scheepvaartgevallen (FOSO) heeft het onderzoeksrapport van het ongeval met de Capella gepubliceerd. De Capella kapseisde tijdens de Light Vessel Race 2017. Drie bemanningsleden verdronken. 

 

De oorzaak van het ongeval is het afbreken van de kiel waardoor de boot kapseisde. Dit is geen onbekend probleem en komt wel vaker voor. Wanneer de kiel de bodem van de zee raakt, kunnen de bouten die de kiel op zijn plaats houden verzwakken. Op langere termijn kan metaalmoeheid optreden en kunnen de bouten breken.

 

De FOSO formuleert enkele aanbevelingen in het rapport.

  • Om efficiënt een reddingsoperatie op te zetten is het aanbevolen dat het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum op de hoogte is van de maatregelen en voorzieningen die reeds door de organisator van de wedstrijd werden genomen. Het MRCC kan deze opnemen in een eventuele gecoördineerde reddingsoperatie.
  • De RBSC, de wedstrijdorganisator van de Light Vessel Race, zou beter op de hoogte kunnen zijn van alle deelnemers aan de wedstrijd: weten wie er op elke boot meevaart. Deze aanbeveling geldt bij uitbereiding voor alle organisatoren van (off shore) zeilwedstrijden.
  • Ook voor de FOD Mobiliteit en Vervoer heeft de FOSO een aanbeveling. De inspecteurs van dienst Pleziervaart kunnen tijdens hun inspecties wijzen op de noodzaak om de kiel regelmatig zorgvuldig te inspecteren.

 

De FOSO formuleert in het onderzoeksrapport aanbevelingen om de veiligheid in de scheepvaart te verbeteren en ongevallen in de toekomst te vermijden. Het onafhankelijk onderzoek is niet bedoeld om eventuele administratieve, burgerlijke of strafrechtelijke verantwoordelijkheden te bepalen.