Spoor

Jaarlijkse opvolging van de Belgische spoorwegen met oog op continue verbetering

De FOD Mobiliteit en Vervoer heeft zijn nieuw jaarlijkse rapport (resultaten voor 2023) gepubliceerd over de prestatiedialogen tussen de federale overheid, de infrastructuurbeheerder van het spoorwegnet Infrabel en de spooroperator NMBS. Het performantiecontract verbindt de Belgische Staat met Infrabel en het openbaredienstcontract verbindt de Belgische Staat met de NMBS. Deze contracten vormen een engagement tussen de twee bedrijven enerzijds en de federale overheid anderzijds ten voordele van de spoorgebruikers. Dat moet het dienstenaanbod uitbreiden voor passagiers en goederen, het spoorwegnet moderniseren en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren, met bijzondere aandacht voor een klantgerichte aanpak.   

Hieronder enkele belangrijke cijfers voor het jaar 2023: 

  • een gemiddelde klantentevredenheid van 7,17/10 voor NMBS en 6,4/10 voor Infrabel;  
  • een waarde van de algemene globale stiptheid van 87,5%;  
  • 103 autonoom toegankelijke stations;  
  • geen ernstige of dodelijke incidenten te melden.   

87,5% van de treinen reden stipt in 2023  

Wat de globale stiptheid betreft, doen de NMBS en Infrabel het minder goed dan verwacht. Met 87,5% stipte treinen ligt hun prestatie onder de progressiewaarde van 90% die is vastgelegd voor 2023. Dit slechte resultaat is voornamelijk te wijten aan de mindere betrouwbaarheid van het rollend materieel, slechte weersomstandigheden, trespassing, persoonsaanrijdingen en agressie tegenover het personeel.   

De NMBS heeft voor deze indicator een remediëringsplan opgesteld om opnieuw het groeitraject te bereiken dat in het openbaredienstcontract is vastgelegd. Ook de uitvoering van het Punctuality Improvement Program - het gezamenlijke plan van de NMBS en Infrabel dat voorziet in acties om de stiptheid te verbeteren - wordt voortgezet.  

103 autonoom toegankelijke stations 

Eind 2023 waren 103 stations autonoom toegankelijk, dit zijn er 6 meer dan eind 2022. Een station wordt als autonoom toegankelijk beschouwd als het voldoet aan de volgende vier criteria:   

  • Alle perrons in het station zijn 76 cm hoog.   
  • Alle perrons in het station zijn uitgerust met geleidelijnen voor slechtzienden.   
  • Alle perrons zijn toegankelijk via hellingen of liften.  
  • Minstens één ticketautomaat is autonoom toegankelijk.   

De stations Hamont, Ciney, Chapelle-Dieu, Louvain-la-Neuve, Genval en Watermaal zijn in 2023 toegankelijk gemaakt. Hiermee hebben de NMBS en Infrabel het doel bereikt dat ze samen hadden vooropgesteld.  

De FOD Mobiliteit en Vervoer zet zich in voor een kwalitatief spoorwegnet   

Zowel voor het reizigers- als voor het goederenvervoer werkt de Directie Contracten Openbare Dienst Spoor van de FOD Mobiliteit en Vervoer dagelijks, in samenwerking met de stakeholders, aan een brede, moderne, kwaliteitsvolle en klantgerichte dienstverlening. 

Dit rapport is gebaseerd op verschillende bronnen (prestatie- en informatie-indicatoren, notulen, verslagen, actieplannen en eventuele remediëringsplannen) en is het resultaat van een volledig jaar werk, in samenwerking met de andere diensten van het DG, met een gemeenschappelijk doel: de continue verbetering van de openbare dienstverlening. Aangezien het rapport betrekking heeft op het eerste jaar van uitvoering van het contract (2023), is het moeilijk (en voorbarig) om in dit stadium al bepaalde conclusies te trekken, maar door rekening te houden met de cijfers van de voorgaande jaren zijn we daar gedeeltelijk in geslaagd. 

Raadpleeg het volledige rapport op onze website