Duurzame mobiliteit

BeMob-enquête | Een interessant potentieel voor de modal shift naar de trein en de fiets

Voor het derde jaar op rij publiceert de FOD Mobiliteit en Vervoer de resultaten van de BeMob-enquête over de vervoerswijzen die de Belgen gebruiken. Tussen 2022 en 2024 zijn de mobiliteitsgewoonten van de Belgen enigszins veranderd, maar de grote tendensen blijven ongewijzigd: de auto en te voet zijn de favoriete vervoerswijzen van onze medeburgers, het openbaar vervoer en de fiets vormen goede alternatieven voor de auto, en jongeren tussen 18 en 24 jaar zijn op hun beurt de grootste treingebruikers.

De auto: snel, praktisch en aangenaam voor 9 op 10 Belgen

50% van de Belgen verplaatst zich bijna dagelijks. Die verplaatsingen hebben gevolgen voor het milieu, waardoor we onze mobiliteit steeds meer moeten herdenken.

Hoewel de actieve vervoerswijzen aan populariteit winnen, waarderen de respondenten de eigen auto nog steeds en wordt die als snel (93%), praktisch (94%) en aangenaam (93%) ervaren. Meer dan de helft van de bevolking gebruikt hem minstens drie keer per week. Dat was al zo in 2023 en 2022; de ontwikkelingen op het vlak van mobiliteit zijn traag en de cijfers blijven relatief stabiel.

Meer dan 90% van de Belgen beschouwt de fiets als goedkoop, gezond en goed voor het milieu

Sinds de gezondheidscrisis groeit de populariteit van de fiets gestaag, maar de meest opvallende ontwikkeling betreft de elektrische versie. Het gebruikersaantal van de elektrische fiets is tussen 2022 en 2024 van 24% naar 29% geklommen, terwijl het gebruikersaantal van niet-elektrische fietsen daalt. Voor het eerst kiezen er meer regelmatige tweewielergebruikers voor een elektrische fiets in plaats van een klassieke fiets.

Dit werpt de vraag op over veiligheid, met name met betrekking tot de aanpassing van de fietsinfrastructuur. Het profiel en de snelheid van fietsers loopt namelijk steeds verder uiteen, waardoor er vaker wordt ingehaald. 54% van de respondenten beschouwt de fiets immers als de minst veilige vervoerswijze, vooral dan de niet-fietsers.

Verder verklaart 19% van de niet-fietsers te willen starten met fietsen. Ook al leiden deze intenties niet altijd tot een echte gedragsverandering, toch bevestigt dit de populariteit van de fiets in de samenleving en het potentieel ervan als alternatief voor de auto bij kortere afstanden.

De trein zou meer reizigers kunnen aantrekken: slechts 9% regelmatige gebruikers

De trein, die door 86% van de Belgen als de veiligste vervoerswijze wordt beschouwd, wordt echter door slechts 54% onder hen gebruikt, van wie een meerderheid maar enkele dagen per jaar. Slechts 9% van de respondenten neemt minstens één keer per week de trein, voornamelijk de 18- tot 24-jarigen, studenten en werknemers. Er zit potentieel in voor een aanzienlijke modal shift, als deze mensen ertoe kunnen worden aangezet om vaker de trein te nemen.

Methode

De resultaten van dit rapport zijn hoofdzakelijk gebaseerd op gegevens die tussen april en november 2024 werden verzameld. Er worden vergelijkingen gemaakt met de vorige edities in 2022 en 2023. Representatieve steekproeven van de Belgische bevolking tussen 18 en 79 jaar worden meermaals per jaar over hun verplaatsingsgewoonten (gekozen vervoerswijze, gebruiksfrequentie en redenen voor het gebruik ervan) bevraagd.

Het volledige rapport staat op onze website.