Scheepvaart

België zet VN-project voor een veiligere maritieme sector verder

Panama en Costa Rica worden vaak genoemd als bronlanden in de drugstrafiek. Samenwerking met die landen is essentieel om georganiseerde misdaad in de kiem te smoren. Daarom nodigde België Panama en Costa Rica uit in Antwerpen, om de Belgische aanpak van de drugsproblematiek voor te stellen. Ook werd er gesproken over een duurzame manier om gegevens uit te wisselen.

Een project voor gegevensuitwisseling

Wat als de Panamese autoriteiten ontdekken dat een verdachte persoon aan boord gaat van een schip met bestemming België? Door deze informatie meteen te delen, kunnen de Belgische autoriteiten zich voorbereiden om verdachte activiteiten aan te pakken zodra het schip aankomt.

Precies die aanpak vormt dan ook de kern van een nieuw project waarin de politie, havenautoriteiten, maritieme departementen en douanediensten van België, Colombia, Costa Rica en Panama de krachten bundelen. Met de steun van het VN-Bureau voor Drugs en Criminaliteit (UNODC) werken de landen aan een duurzaam en efficiënt systeem voor gegevensuitwisseling. Het uiteindelijke doel? Internationaal hechter samenwerken en een vuist maken tegen georganiseerde misdaad in de maritieme sector.

Samenwerken met bronlanden

Panama en Costa Rica worden vaak genoemd als bronlanden in de drugstrafiek. Daarom heeft België die landen uitgenodigd in Antwerpen om te presenteren welke diensten hier bezig zijn met de drugsproblematiek in de havens, en om tot een duurzame manier van gegevensuitwisseling te komen. De minister van Noordzee, Paul Van Tigchelt, sprak in dat kader met zijn ambtgenoot uit Costa Rica.

Met die aanpak komt België niet enkel in actie op het einde van de criminele keten, bij aankomst in de haven, maar worden criminele activiteiten al in de kop gedrukt bij vertrek uit de haven. Een goede samenwerking met bronlanden is daarvoor essentieel.

Een veiligere maritieme sector

Die samenwerking is nodig, want havens spelen een cruciale rol in de internationale handel en zijn onmisbaar voor de import en export van goederen. Maar precies daardoor worden ze door criminelen vaak misbruikt voor het smokkelen van goederen of mensen.

Als het project succesvol blijkt, kan het initiatief worden uitgerold naar andere landen. Door informatie over verdachte situaties uit te wisselen, kunnen landen sneller en efficiënter optreden. Dat maakt havens niet alleen veiliger, maar draagt ook wereldwijd bij aan een sterkere en veiligere maritieme sector.