België zet belangrijke stap in maritieme rechtszekerheid
Op 7 november vond een informatiesessie plaats over het Verdrag van Peking inzake de gerechtelijke verkoop van schepen. Dit verdrag gaat over de internationale gevolgen van zo’n verkoop. Het zorgt voor duidelijke regels en erkenning van deze verkopen wereldwijd. De FOD Mobiliteit en Vervoer, de Belgische Vereniging voor Zeerecht en de Koninklijke Belgische Redersvereniging brachten stakeholders bij elkaar om de impact ervan toe te lichten.
Doel van het verdrag
Wanneer een eigenaar van een schip zijn schulden niet meer kan afbetalen, kan diens schip verkocht worden via een gerechtelijke verkoop. De opbrengst wordt dan gebruikt om schulden af te betalen. Elk land heeft daarvoor echter zijn eigen regels, die niet altijd door andere landen worden erkend. Het verdrag van Peking moet daar verandering in brengen.
Door informatie op eenzelfde manier bij te houden en verspreiden, wordt het makkelijker om gerechtelijke verkopen internationaal te erkennen. Kopers van zo’n schip zijn dan beter ingedekt, waardoor de schepen aan een hogere prijs kunnen worden verkocht. Dat komt ook de verkoper en de schuldeisers ten goede.
Belangrijke bepalingen
Een van de kernpunten is dat een gerechtelijke verkoop in een land dezelfde gevolgen heeft in alle andere landen die het verdrag hebben ondertekend:
- De verkoper kan het schip uit het scheepsregister schrappen of overdragen naar een ander land;
- Schuldeisers kunnen geen beslag meer leggen op het schip voor schulden die voor de verkoop werden aangegaan;
- De verkoop van het schip kan enkel betwist worden in het land waar de verkoop doorging.
Om de werking van het verdrag te ondersteunen en om de rechten van de betrokken partijen te verzekeren, zijn twee documenten beschikbaar in een online archief:
- Aankondiging van gerechtelijke verkoop
- Certificaat van gerechtelijke verkoop
Voordelen voor de maritieme sector
Vanuit de sector bleek dat er nood was aan meer rechtszekerheid op dit vlak. Daarom heeft het DG Scheepvaart van de FOD Mobiliteit en Vervoer deelgenomen aan de werkgroep en de totstandkoming van dit verdrag, dat de economische stabiliteit in de maritieme sector ten goede zal komen.
Toekomstige stappen
Door het verdrag op 14 maart te ondertekenen, geeft België aan het ook te willen ratificeren. Daarvoor is nog een instemmingswet nodig en de concrete toepassing moet verder uitgewerkt worden. Met deze stap hoopt België bij te dragen aan een stabiele en voorspelbare maritieme sector.
Het verdrag, dat zijn oorsprong vindt in een initiatief van het Comité Maritime International (CMI) en werd behandeld door de VN-Commissie voor Internationaal Handelsrecht (UNCITRAL), is een belangrijke mijlpaal voor de internationale maritieme rechtszekerheid. België blijft zich inzetten voor de verdere ontwikkeling en implementatie van dit cruciale instrument.