België stelt zich kandidaat voor de Raad van de Internationale Maritieme Organisatie
De maritieme sector is essentieel voor wereldhandel, maar wordt geconfronteerd met verschillende uitdagingen. Decarbonisatie, automatisering, de bestrijding van georganiseerde misdaad, welzijn van zeevarenden en diversiteit zijn de inzet van de komende jaren. Om hier oplossingen voor te zoeken, stelt België zich kandidaat voor de Raad van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO).
Vaak houden dezelfde uitdagingen verschillende landen bezig. Overleg en samenwerking zijn dan ook essentieel om tot oplossingen te komen, en daar biedt de IMO een platform voor. Om de maritieme sector van morgen mee vorm te geven, stelt België zich kandidaat voor de IMO-Raad in categorie C, voor de periode 2026-2027. Vier principes staan daarbij centraal.
Innovatie
De innovatieve ideeën van vandaag zorgen voor de duurzame maritieme sector van morgen. En laat dat nu net zijn waar België in uitblinkt. Havens van wereldklasse zoals Antwerpen-Brugge en een hoogstaande industrie vormen de basis van een sterke expertise. Pilootprojecten in de Noordzee maken van België een koploper in autonome scheepvaart.
België erkent de wereldwijde aard van decarbonisatie en de bescherming van het mariene milieu en zoekt voortdurend naar oplossingen. Sterke samenwerkingen met landen over de hele wereld, inclusief ontwikkelingslanden, kleine eilandstaten in ontwikkeling en minst ontwikkelde landen, zijn daarbij essentieel.
Welzijn van zeevarenden en diversiteit
België neemt zijn verantwoordelijkheid als belangrijke havenstaat door jaarlijks bijna 1000 scheepsinspecties uit te voeren en de rechten van zeevarenden te waarborgen volgens internationale conventies. Om hun welzijn op de agenda te plaatsen, organiseerde België de eerste internationale ministeriële conferentie over het welzijn van zeevarenden.
Die vond niet toevallig plaats op Internationale Vrouwendag: België streeft naar een inclusieve maritieme sector. Meer dan de helft van de Belgische IMO-afgevaardigden zijn dan ook vrouwen.
Beveiliging en veiligheid
Georganiseerde misdaad vormt een grote bedreiging voor de samenleving en verstoort de legale economie. Nieuwe wetgeving en internationale samenwerking zijn belangrijke handvaten om te voorkomen dat criminelen vrij spel krijgen. Zo neemt België deel aan de EU-missie Aspides om commerciële schepen in risicogebieden te beschermen.
Met intensieve informatie-uitwisseling, hoogstaande opleidingen en nieuwe technologieën, zoals smart seals en smart containers, investeert België in de veiligheid van zeevarenden en havenarbeiders.
Consensus en samenwerking
Belgen staan bekend als bruggenbouwers. Ze streven naar consensus om complexe uitdagingen op te lossen en bij te dragen aan internationale standaarden. Vanuit zijn actieve rol binnen de IMO houdt België dan ook rekening met verschillende standpunten om tot oplossingen te komen die breed gedragen worden.
België biedt wereldwijd trainingen aan maritieme professionals en ondersteunt de ontwikkeling van maritieme administraties. Het is een voorstander van het Integrated Technical Cooperation Programme (ITCP) en heeft fondsen toegezegd om ontwikkelingslanden te ondersteunen bij IMO-bijeenkomsten.