Spoor

België aan zet voor de nieuwe goederencorridor Noordzee-Rijn-Middellandse Zee

Sinds 1 januari 2025 is België, samen met Zwitserland, voorzitter van de raad van bestuur van de nieuwe spoorwegcorridor Noordzee-Rijn-Middellandse Zee voor goederenvervoer (NSRM), voor een periode van minimaal twee jaar. Deze corridor, die België, Zwitserland, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Italië samenbrengt, volgt de corridors Noordzee-Middellandse Zee (NSMED) en Rijn-Alpen (RALP) op om aan efficiëntie te winnen. België maakte daar deel van uit sinds hun oprichting in 2010.

België: in het hart van een competitiever spoorwegnet

België was verschillende jaren voorzitter van de raad van bestuur van de NSMED-goederencorridor. Met die ervaring wil het in de nieuwe raad van bestuur verder werk maken van een competitiever goederenvervoer per spoor. Aangezien de Belgische markt voor goederenvervoer per spoor sterk internationaal georiënteerd en van groot belang is voor het functioneren van de Belgische economie, moet de grensoverschrijdende coördinatie van goederenvervoer per spoor naar Europese markten een prioriteit blijven.

Samen met hun partners van de goederencorridor streven België en Zwitserland ernaar de capaciteit en de prestaties van het internationale goederenvervoer per spoor te verbeteren.

De lidstaten van de nieuwe NSRM-corridor hadden 18 maanden de tijd om hem te implementeren. Toch hebben ze besloten om hem al op 1 januari 2025 in te voeren, om te laten zien dat ze vastbesloten zijn om het goederenvervoer per spoor te bevorderen en de werkzaamheden van internationale samenwerking op het hoogste niveau onverwijld voort te zetten.

De FOD Mobiliteit belast met de Belgische vertegenwoordiging

De ministers van vervoer van de betrokken landen hebben in december 2024 een samenwerkingsovereenkomst tot oprichting van deze nieuwe raad van bestuur ondertekend. Het is aan de FOD Mobiliteit en Vervoer om het medevoorzitterschap en de Belgische vertegenwoordiging ervan te verzekeren.

De FOD zal dus de strategische doelstellingen voor de komende jaren vastleggen. Deze doelstellingen, opgesteld in samenwerking met de andere leden van de corridor, moeten het mogelijk maken om betere voorwaarden te creëren voor het internationale goederenvervoer via de NSRM-corridor. Als medevoorzitter zal de FOD erop toezien dat ze goed worden geïmplementeerd.