Scheepvaart

Ammoniak als brandstof: een nieuwe stap richting duurzamere scheepvaart

 

Deze week vond in Londen het MEPC 82 plaats. De lidstaten van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) kwamen voor de 82e keer samen in het Marine Environment Protection Committee (MEPC). Daar bespraken ze hoe ze broeikasgassen afkomstig van de scheepvaart kunnen inperken. België greep dit moment aan om het gebruik van ammoniak op de agenda te zetten. 

Ammoniak als brandstof

Er is een duurzame toekomst weggelegd voor het gebruik van ammoniak als brandstof. Omdat er geen koolstof in zit, ontstaat er ook geen CO2 bij de verbranding. Als je alle broeikasgassen omrekent naar CO2, dan stoten schepen die op ammoniak varen tot 90% minder CO2-equivalent uit dan schepen met dieselmotoren. Daarmee is ammoniak, net als waterstof, een belangrijk puzzelstuk om tegemoet te komen aan de eisen die de Green Deal stelt aan de scheepvaartsector. 

Schepen moeten worden uitgerust met specifieke motoren die ammoniak als hoofdbrandstof gebruiken, aangevuld met een secundaire brandstof. Daarvoor zijn al bestellingen geplaatst, en in 2026 worden de eerste schepen met ammoniakmotor tewatergelaten. Het gaat dan om tankers die ammoniak ook als lading vervoeren. 

Wetgeving en voorschriften 

Niet alleen moeten schepen technisch klaar zijn voor ammoniak als brandstof, dit nieuwe gebruik moet ook verankerd worden in de wetgeving. In dat kader zijn nieuwe constructie- en veiligheidsvoorschriften nodig. Om ook op die vlakken vooruitgang te boeken, heeft België een ontwerptekst opgesteld. 

Vanuit zijn voortrekkersrol wil België zijn jarenlange ervaring in het transport van gas en meer bepaald ammoniak delen. Daarom gaf Exmar, een vooruitstrevende Belgische rederij, ook een presentatie over het gebruik van ammoniak als brandstof voor schepen die het gas als lading vervoeren. 

Het DG Scheepvaart van de FOD Mobiliteit en Vervoer heeft de ambitie om in een later stadium binnen de IMO tot een finaal akkoord te komen over de nieuwe wetgeving en voorschriften. Daarmee zou alles klaar zijn voor de eerste schepen die op ammoniak varen.

Ammoniak als brandstof: een nieuwe stap richting duurzamere scheepvaart

Presentatie op MEPC82 door Exmar en WinGD