Luchtvaart

80 jaar internationale samenwerking in de luchtvaart

Het Verdrag over de Internationale Burgerluchtvaart, beter bekend als het Verdrag van Chicago, viert zijn 80e verjaardag. Het legde de fundamenten voor de internationale burgerluchtvaart en maakte de oprichting van de International Civil Aviation Organization of ICAO mogelijk. Dat is een gespecialiseerd agentschap van de Verenigde Naties dat de internationale burgerluchtvaart reguleert en coördineert. Ook in 2024 is het Verdrag van Chicago nog zeer actueel, zo getuigen enkele collega's van DG Luchtvaart.

Flashback naar Chicago 1944 

Van 1 november tot 7 december 1944 kwamen in Chicago afgevaardigden van 54 landen, waaronder België, samen om regels rond internationale luchtvaart uit te werken. Na een maand onderhandelen, ondertekenden 52 landen op 7 december 1944 het Verdrag van Chicago. Dat maakt de wereldwijde harmonisatie van de veiligheidstandaarden mogelijk.  

Het is ondertussen ondertekend door 193 landen, wat maakt dat het een van de meest succesvolle verdragen is. 

Naast regels rond onder andere het luchtruim en veiligheid, was een belangrijk element van het verdrag de oprichting van de ICAO. Het Verdrag van Chicago werd verder aangevuld met 19 bijlagen die specifieke regelgeving rond onder andere luchthavens en de certificaten van personeel en luchtvaartuigen bevatten. 

80 jaar later 

Anno 2024, exact 80 jaar na de ondertekening van het Verdrag van Chicago, is het nog steeds relevant voor de werking van DG Luchtvaart. Collega's Remko Dardenne (diensthoofd air operations) en An De Lange (diensthoofd policy & strategy) komen vaak in aanraking met de ICAO en vertellen welke impact het Verdrag van Chicago heeft op hun job.  

Remko Dardenne neemt sinds 2011 deel aan het ICAO-panel over gevaarlijke goederen. In dat panel ontwikkelt en verbetert hij samen met de andere leden de regelgeving voor een veilig transport van gevaarlijke goederen via de lucht.  

Over de impact van het Verdrag van Chicago is hij duidelijk: "Het Verdrag van Chicago vormt eigenlijk de basis en het bestaansrecht van mijn taak als coördinator gevaarlijke goederen. De internationale eisen worden in bijlage 18 vastgelegd voor een veilig transport van gevaarlijke goederen via de lucht. Vermits België het verdrag heeft onderschreven, dienen we die regels te implementeren in onze Europese en nationale regelgeving. Wijzigingen die aangebracht worden in bijlage 18 hebben dan ook directe gevolgen voor het internationaal transport van gevaarlijke goederen via de lucht." 

An De Lange is sinds 2011 het aanspreekpunt binnen het DG Luchtvaart voor de ICAO. Daarnaast vertegenwoordigde ze tot voor kort het DG als experte in het ICAO-panel over luchtvaartbeveiliging en was ze voorzitster van de werkgroep rond luchtvaartbeveiligingstraining. Momenteel zit An in het ICAO-panel rond facilitatie.

Het belang van het Verdrag van Chicago omschrijft ze als volgt: "Het Verdrag van Chicago heeft een aanzienlijke impact op het werk van het DG Luchtvaart, bijvoorbeeld op vlak van facilitatie van de luchtvaart. Dat staat in bijlage 9, waarmee de basis wordt gelegd voor een vlotte en veilige luchtvaart. Dankzij het verdrag zijn er wereldwijd richtlijnen ontwikkeld voor het verbeteren van de luchthavencapaciteit, de doorstroming van passagiers en het minimaliseren van vertragingen. Het DG Luchtvaart speelt een actieve rol in de implementatie van die normen op nationaal niveau, wat essentieel is voor de efficiënte afhandeling van passagiers, bagage, vracht en het beheer van luchthavens." 

An De Lange licht ook het belang van ICAO toe: "Onze deelname aan ICAO-activiteiten stelt het DG Luchtvaart in staat om actief bij te dragen aan de wereldwijde vooruitgang op het gebied van luchtvaartveiligheid, regelgeving, technologie en duurzaamheid. Dat versterkt niet alleen de positie van België in de internationale luchtvaartgemeenschap, maar stelt ons ook in staat om mee te bouwen aan een veiligere en duurzamere luchtvaartsector wereldwijd."