Certificaat van examinator
Een examinator is de persoon die de geschiktheid van een vliegtuig- of helikopterpiloot beoordeelt met het oog op het afleveren, behouden of verlengen van vergunningen, bevoegdverklaringen of toelatingen.
Hoe een Belgisch certificaat van examinator aanvragen?
Momenteel is de aanvraagperiode afgesloten voor 2025. Deze wordt jaarlijks opengesteld.
De aanvraagprocedure bestaat uit volgende stappen:
- Aanvraagformulier invullen: Vul het formulier “Aanmelding als kandidaat in het examinatorproces" in. Op basis hiervan wordt een eerste screening uitgevoerd.
- Selectiegesprek: Bij een positief advies wordt u uitgenodigd voor een interview waarin wij uw geschiktheid als examinator beoordelen. Het interview bestaat uit een technisch en generiek gedeelte:
- Een technisch gedeelte, waarin de evaluatie van technische competenties centraal staan, zoals uw kennis van de regelgeving en examinatorprocedures.
- Een generiek gedeelte, waarin uw motivatie en generieke competenties worden beoordeeld.
Bij een succesvolle afronding van het interview wordt uw aanvraag verder verwerkt en maakt u kans om als examinator te worden aangesteld.
Voor vragen over de procedure kunt u contact met ons opnemen via bcaa.examiners@mobilit.fgov.be. Momenteel is de aanvraagperiode afgesloten voor 2025. Deze wordt jaarlijks opengesteld.
Hoe een Belgisch certificaat van examinator verlengen of hernieuwen?
Het certificaat van examinator is 3 jaar geldig. U kunt uw aanvraag tijdens de geldigheidsperiode verlengen. Een hernieuwing is mogelijk wanneer de periode van 3 jaar verstreken is.
Om het certificaat te verlengen of te hernieuwen vult u de nodige documenten in die op deze pagina staan. Stuur deze, samen met alle bijkomende documenten, in 1 pdf naar bcaa.lic.dir@mobilit.fgov.be en dan nemen we deze in verwerking. Wachttijden lopen op bij de dienst Vergunningen dus gelieve niet tot het einde van de geldigheid te wachten voor inzending.
Wat zijn de beperkingen van uw voorrechten van examinator?
Over het algemeen mag u als examinator geen testen uitvoeren wanneer uw objectiviteit in het gedrang kan komen. Dat betekent ook dat u geen rechtstreeks belang mag hebben bij het resultaat van de test. Dat is het geval bij familiebanden, economische banden of politieke banden met de kandidaat.
Zo mag u bijvoorbeeld geen tests afnemen voor de afgifte van een vergunning, een bevoegdverklaring of een toelating als u als instructeur meer dan 25 procent van de vereiste vlieginstructie gegeven hebt voor de vergunning, de bevoegdverklaring of de toelating.
Tot slot mag u geen test afnemen bij een kandidaat die een opleiding voor een vergunning of voor de afgifte van een bevoegdverklaring of een toelating gevolgd heeft in een school (ATO of DTO) waar u een verantwoordelijkheidsfunctie uitgeoefend hebt. Dat geldt voor examinatoren die de post van Accountable manager, Head of training, Chief flight instructor of Chief theoretical knowledge instructor bekleden.
Registratie van de verlenging of de hernieuwing op de vergunningen
De Belgische en niet-Belgische examinatoren mogen de verlenging of de hernieuwing van een klasse- of typebevoegdverklaring op een vergunning aantekenen zolang de bevoegdverklaring op de vergunning blijft staan. Dat geldt ook als de geldigheidsduur meer dan drie jaar geleden verstreken is.
Bij het slagen voor een proficiency check voor de verlenging of de hernieuwing van een klasse- of typebevoegdverklaring mogen alle examinatoren dus de nieuwe vervaldatum op de vergunning vermelden.
Examinatoren mogen echter geen nieuwe bevoegdverklaringen op de vergunningen vermelden na een geslaagd praktisch examen.
Bovendien mogen examinatoren geen verlengingen of hernieuwingen van instructeursbevoegdverklaringen of examinatorbevoegdverklaringen aantekenen na een geslaagde bekwaamheidsbeoordeling.
Als de klasse- of typebevoegdverklaring van de vergunning geschrapt werd, moet het aanvraagformulier naar de dienst Vergunningen van het DG Luchtvaart gestuurd worden om de bevoegdverklaring opnieuw op de vergunning te kunnen vermelden. De piloot zal dan voor de hernieuwing moeten betalen.
Vanaf nu kan een deel van de proficiency checks voor vliegtuigen via een applicatie in het Aviation Portal digitaal ingevuld worden. Deze kan wel nog niet gebruikt worden voor aparte IR-ratings en nationale ratings. Het rapport moet niet meer doorgestuurd worden en het wordt automatisch opgeladen en behandeld door DGLV. Feedback kan altijd gegeven worden via volgend emailadres: bcaa.projects.FACL@mobilit.fgov.be
Hoe houdt het DG Luchtvaart toezicht op de examinatoren?
In de volgende gevallen moet het DG Luchtvaart vooraf op de hoogte worden gebracht van het plaatsvinden van een skill test, proficiency check of assessment of competence:
- wanneer een Belgische piloot een examen aflegt; ongeacht waar dit plaatsvindt.
- wanneer een Belgische examinator een piloot evalueert met een niet-Belgische vergunning;
- wanneer het examen plaatsvindt op Belgisch grondgebied, ongeacht de nationaliteit van de piloot of examinator.
De melding moet gebeuren elke keer de examinator een test uitvoert. Dat geldt voor elke examinator, ongeacht zijn Europese bevoegde autoriteit.
U meldt als examinator de skill test of proficiency check minstens 24 uur vóór de test aan de hand van dit registratieformulier.
Bijzonderheid voor Belgische examinatoren die een test afnemen voor een piloot met een niet-Belgische vergunning
U moet als Belgische examinator de test melden aan de hand van dit formulier.
Waar kan ik meer informatie vinden over de Belgische procedures voor examinatoren uit andere lidstaten?
Het Examiner Differences Document is een document dat opgesteld is naar aanleiding van de wijzigingen van Verordening (EU) nr. 1178/2011 in 2014, die de meest recente informatie bevat over:
- de huidige nationale administratieve procedures van alle lidstaten van het EASA (European Union Aviation Safety Agency)
- de noodzakelijke voorwaarden voor de bescherming van de persoonsgegevens
- de aansprakelijkheid en de verzekering in geval van een ongeval
- de prijzen van de procedures voor elke lidstaat van het EASA
Het is bestemd voor examinatoren met een Part-FCL-vergunning die tests en examens afnemen voor houders van Part-FCL-vergunningen die door een bevoegde overheid van een andere lidstaat dan hun eigen lidstaat afgeleverd worden. Dit document is echter niet bedoeld voor examinatoren die over een toelating van derde landen (niet-EASA-leden) beschikken.
Het is dus nuttig voor de specifieke nationale procedures die van toepassing zijn tijdens een skill test, een proficiency check of een assessment of competence.
Meer informatie over dit document vindt u op de website van het EASA.
Informatienota's voor examinatoren
Alle informatienota's over examinatoren worden gepubliceerd en zijn beschikbaar in de information notices van de vergunningen voor het besturen van vliegtuigen en helikopters.
Als examinator moet u al de specifieke voor de examinatoren bedoelde informatienota's aandachtig lezen. Zodra ze gepubliceerd zijn, worden ze immers geacht van toepassing te zijn.
Contact
FOD Mobiliteit en Vervoer
Directoraat-generaal Luchtvaart
Dienst Vergunningen
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel
E-mail : bcaa.lic.dir@mobilit.fgov.be