Veelgestelde vragen
-
-
-
Wat is een ULM?
Een ULM staat voor Ultralicht motorluchtvaartuig (verder ULM). Dit zijn lichte, gemotoriseerde vliegtuigen die doorgaans worden gebruikt voor recreatief vliegen en luchtvaartsporten. Ze hebben niet meer dan twee zitplaatsen en zijn afhankelijk het type beperkt tot een maximaal startgewicht.
-
Verschillende klassen ULM
We onderscheiden de volgende klassen binnen de categorie ULM:
- ULA: Ultralicht gemotoriseerd vliegtuig: ULM waarvan de controle in vlucht wordt verzekerd door aerodynamische stuurorganen rond ten minste twee assen.
- DPM: Ultralicht gemotoriseerd vliegtuig van het type “deltavleugel” (hierna DPM): ULM waarvan de controle in vlucht gebeurt door een verplaatsing van het zwaartepunt uitgevoerd door de piloot.
- Autogiro: ULM die in de vlucht wordt ondersteund door de reacties van de lucht op een of meer rotors die vrij rond nagenoeg verticale assen draaien
- ULH: Ultralichte gemotoriseerde helikopter: ULM die in de lucht hoofdzakelijk wordt gedragen door de werking van de lucht op een of meer door een krachtbron aangedreven rotors op hoofdzakelijk verticale assen
-
Hoelang is mijn ULM vergunning geldig?
De ULM-vergunning met bijbehorende klasse blijft onbeperkt geldig zolang je een geldig medisch certificaat (klasse 1, 2 of LAPL) hebt.
Daarnaast moet je binnen de 24 maanden na je laatste praktijkexamen of herhalingstraining met een instructeur voldoen aan de onderstaande eisen:
- Ten minste 12 vlieguren als enige piloot hebben uitgevoerd met inbegrip van 12 starts en landingen. Minimum 6 vlieguren hiervan moeten plaatsgevonden hebben in de afgelopen 12 maanden.
- Een herhalingstraining in vlucht met een instructeur hebben uitgevoerd.
In een periode van 24 maanden heeft u dus in principe steeds minimaal één herhalingstrainingsvlucht uitgevoerd en minimaal 12 vlieguren opgebouwd met 12 starts en landingen.
-
Hoe verleng ik mijn ULM vergunning?
Een ULM vergunning met bijbehorende klasse wordt afgeleverd zonder vervaldatum. De instructeur vermeldt in het vliegboek de datum van de herhalingstraining en zijn beoordeling.
De houder van de vergunning communiceert de verlenging naar het DGLV. (Een digitaal formulier wordt hiervoor ter beschikking gesteld).
-
Mijn herhalingstraining wordt als onvoldoende beoordeeld door de instructeur. Wat nu?
Indien de instructeur tijdens de herhalingstraining vaststelt dat de vereiste capaciteit om de ULM veilig te besturen ontbreekt, leidt dit tot een schorsing van de vergunning.
De instructeur zal hierover het DGLV informeren en de vergunning wordt geschorst.
-
Mijn vergunning werd geschorst. Wat nu?
Om terug gebruik te kunnen maken van uw vergunning moet u voldoen aan onderstaande voorwaarden:
- Opnieuw een herhalingstraining volgen voor de relevante klasse bij een instructeur. De instructeur bepaalt de inhoud van deze training.
- Een praktische proef afleggen bij een examinator. De examinator zal in het vliegboek aantonen dat u opnieuw bezit over de nodige theoretische en praktische kennis en vaardigheden om de ULM te besturen.
U informeert het DGLV over de verlenging.
-
Mijn herhalingstraining vond niet plaats binnen de 24 maanden volgend op de vorige herhalingstraining of het praktijkexamen. Wat nu?
Indien de herhalingstraining niet heeft kunnen plaatsvinden binnen de vooropgestelde periode (24 maanden) dan kan u pas opnieuw gebruik maken van uw vergunning indien u voldoet aan onderstaande voorwaarden:
- Opnieuw een herhalingstraining volgen voor de relevante klasse bij een instructeur. De instructeur bepaalt de inhoud van deze training.
- Een praktische proef afleggen bij een examinator. De examinator zal in het vliegboek aantonen dat u opnieuw bezit over de nodige theoretische en praktische kennis en vaardigheden om de ULM te besturen.
U informeert het DGLV over de verlenging.
-
Mijn ULM vergunning is nog geldig, maar mijn medisch certificaat is verlopen. Mag ik vliegen?
Neen, het is enkel mogelijk om te vliegen in combinatie met een geldig medisch certificaat. U bent zelf verantwoordelijk om uw medisch certificaat tijdig te verlengen.
Vanaf 28 februari 2025 zal een AME geen klasse 4 medisch certificaat meer uitreiken of verlengen. Beschik je na deze datum niet over een medisch certificaat van klasse 2, 3 of LAPL? Dan moet je een nieuw medisch certificaat aanvragen en een nieuwe ULM-vergunning verkrijgen.
-
Wat is een voorrecht en hoe kan ik een voorrecht bekomen binnen een klasse?
Met voorrechten binnen je klasse op je ULM vergunning mag je extra bevoegdheden uitoefenen. Deze voorrechten variëren per klasse.
Om een voorrecht te bekomen volg je een opleiding bij een instructeur die ook over dit voorrecht beschikt. De instructeur bepaalt de opleiding en omvat minimaal het verwerven van bijkomende kennis en een vliegopleiding.
Let op; bij het bekomen van voorrechten voor het slepen van zweefvliegtuigen zijn er specifieke bepalingen opgenomen. Zie verder.
Het verkregen voorrecht wordt in het vliegboek genoteerd door de instructeur.
-
Hoe verleng ik een voorrecht?
Het voorrecht wordt samen met de klassebevoegdheid door de instructeur in het vliegboek verlengd.
Om het voorrecht te verlengen moet je kunnen aantonen via het vliegboek dat het voorrecht in de afgelopen 24 maanden minimaal 6u werd toegepast.
-
Welke voorrechten kan ik bekomen binnen een klasse?
Binnen elke klasse van ULM kan de piloot een aantal voorrechten bekomen.
Let op, enkel binnen de klasse ULH moet voor elk type ultralichte helikopter een specifiek voorrecht bekomen worden.
ULA
ULH
DPM
Autogiro
2-assige besturing
Vliegen met passagier
Drijvers of amfibie
Automatische piloot
3-assige besturing
Slepen van zweefvliegtuigen
Drijvers
Automatische piloot
Vliegen met passagier
Variabele spoed
Drijvers of amfibie
Vliegen met passagier
Intrekbaar landingsgestel
Staartwiel
Slepen van zweefvliegtuigen
Variabele spoed
Vliegen met passagiers
-
Wat zijn de specifieke bepalingen om het voorrecht om zweefvliegtuigen te slepen uit te oefenen?
In het bezit zijn van een ULM-vergunning (ULA of DPM) en minimaal 30 uur vliegervaring als gezagvoerder binnen de ULM-klasse waarvoor het voorrecht wordt aangevraagd. Van deze 30 uur moet minstens 5 uur vliegervaring worden aangetoond op het type ULM dat gebruikt zal worden voor slepen.
Een theoretische opleiding volgen bij een instructeur die houder is van het voorrecht voor het slepen van zweefvliegtuigen.
Een praktische opleiding voltooien bij een instructeur die houder is van het voorrecht voor het slepen van zweefvliegtuigen. De praktische opleiding omvat een minimum van 10 sleepstarts waarvan er minimum 5 gebeuren samen met de instructeur in een toestel met dubbelbesturing.
-
Mag ik solo vliegen als leerling piloot?
Lokale solovluchten als leerling piloot kunnen alleen indien u hiervoor van uw instructeur een schriftelijke goedkeuring heeft ontvangen.
Heb je reeds minimum twee overlandvluchten afgelegd met een instructeur, dan kan je ook schriftelijke goedkeuring vragen om als enige inzittende overlandvluchten uit te voeren.
-
Ik beschik reeds over een LAPL, PPL, CPL of ATPL vergunning met een geldig FI certificaat. Krijg ik vrijstellingen?
Indien je beschikt over een geldig FI certificaat en je wenst ULM instructeur te worden dan beschik je over bepaalde vrijstellingen:
- Vrijgesteld van de FCL930.FI b),1 cursus instructietechniek
- Voor 50% vrijgesteld van de benodigde vliegervaring in de klassen ULA en ULH indien de aanvrager beschikt over een geldige FI(A) of FI(H)-certificaat.
Daarna ben je instructeur onder toezicht op de gevraagde klasse en kan je na 100u ervaring je beperking “instructeur onder toezicht” laten schrappen.
-
Ik heb een buitenlandse ULM vergunning. Welke vrijstellingen zijn op mij van toepassing?
Na ondertekening van het Ministerieel Besluit is het mogelijk om ULM vergunningen afgegeven in een van de lidstaten van het ECAC te converteren naar een ULM vergunning volgens het KB van 2024 op voorwaarde dat:
- Je beschikt over een geldig medisch certificaat LAPL
- Je beschikt over een beperkt bewijs radiotelefonist dat toelaat de Engelse taal te gebruiken.
Beschik je over een buitenlandse vergunning die niet is afgegeven door een lidstaat van het ECAC dan kan de omzetting naar een ULM vergunning op basis van het KB2024 op onder volgende voorwaarden:
- Geslaagd zijn voor de schriftelijke theorie examens luchtvaartwetgeving en menselijke prestaties;
- De volle leeftijd van 16j hebben;
- Ten minste beschikken over 100 vlieguren als piloot;
- Voldoen aan de eisen voor de afgifte van de gevraagde bevoegdverklaring (ULA, ULH, DPM of Autogiro);
- Houder zijn van een medisch certificaat van de klasse LAPL;
- Houder zijn van een beperkt bewijs van radiotelefonist in de Engelse taal.
-
Wat noteer ik in mijn vliegboek?
Als piloot moet je al je vluchten in chronologische volgorde in je vliegboek noteren. Vergeet daarbij niet om de volgende details op te nemen:
- Datum van de vlucht
- Het type ULM en de registratie
- Duur van de vlucht
- Vertrek- en landingsplaatsen met tijdstippen
- Je functie tijdens de vlucht (piloot, leerling-piloot of instructeur)
Heb je een vlucht onder toezicht van een instructeur gedaan? Dan moet de instructeur ook mee ondertekenen in je vliegboek.
Daarnaast is het belangrijk dat je je vliegboek en bepaalde documenten altijd kunt voorleggen aan de bevoegde instanties, zoals een examinator bij de afgifte van een nieuwe klassebevoegdverklaring of een instructeur bij het toekennen of verlengen van een voorrecht.
Zorg er dus voor dat alles correct en volledig is ingevuld. Als er belangrijke gegevens ontbreken, kan dit ertoe leiden dat een vergunning of bevoegdverklaring niet wordt toegekend.
-
Ik lees in het KB dat er restricties zijn voor nieuwe instructeurs. Wat wil dit zeggen?
Nieuwe instructeurs mogen alleen lesgeven onder toezicht van een andere instructeur. Zodra u 100 uur vliegonderricht heeft voltooid, kan de BCAA deze beperking van de vergunning opheffen, waardoor u de mogelijkheid krijgt om zelfstandig les te geven zonder toezicht.
-