Onderhoudsprogramma (AMP) voor niet-EASA-luchtvaartuigen
Een onderhoudsprogramma (Aircraft Maintenance Programme of AMP) geeft een overzicht van het geplande onderhoud dat voor de permanente luchtwaardigheid van een luchtvaartuig noodzakelijk is.
Niet-EASA-luchtvaartuigen vallen buiten de Europese regelgeving. Voor die luchtvaartuigen, ook annex I-luchtvaartuigen genoemd, is de Belgische wetgeving van toepassing.
Voor in België ingeschreven niet-EASA-luchtvaartuigen moet u het onderhoudsprogramma en latere wijzigingen laten goedkeuren bij het Directoraat-generaal Luchtvaart (DG Luchtvaart) van de FOD Mobiliteit en Vervoer.
Het gaat om:
- historische luchtvaartuigen en luchtvaartuigen zonder typecertificaat
- overige niet-EASA-luchtvaartuigen
Voor ULM’s en paramotoren is de goedkeuring van het onderhoudsprogramma niet van toepassing. Voor die luchtvaartuigen volgt u de onderhoudsinstructies van de constructeur.
De eigenaar moet het onderhoudsprogramma en latere wijzigingen laten goedkeuren bij het DG Luchtvaart. U laat het goedkeuren als onderdeel van het technisch dossier dat u voor de luchtwaardigheid moet indienen.
Gebruik de template voor niet-EASA-luchtvaartuigen om het onderhoudsprogramma op te stellen.
Het onderhoudsprogramma moet een gedetailleerde beschrijving zijn van alle onderhoudstaken en hun frequentie.
Geldigheid van een AMP
Het onderhoudsprogramma vervalt bij:
- verandering van eigenaar
- wijzigingen van de gebruiksvermeldingen van het luchtvaartuig die een impact hebben op het uit te voeren onderhoud
Meer info
- circulaire airw-43: onderhoudsprogramma voor historische luchtvaartuigen en luchtvaartuigen zonder typecertificaat
- circulaire airw-09: onderhoudsprogramma voor overige niet-EASA-luchtvaartuigen
- voorbeeld van een onderhoudsprogramma