Veiligheidspromotie
-
Veiligheidspromotie is een set van middelen, processen en procedures om de luchtvaartveiligheid te ontwikkelen, te onderhouden en te verbeteren door bewustmaking en gedragsverandering.
Veiligheidspromotie voor de luchtvaart gebeurt via rapporten en technische publicaties, bulletins, folders en posters, audiovisueel materiaal, handleidingen, apps ... alsook door de organisatie van conferenties, veiligheidsevenementen en campagnes. Veiligheidspromotie maakt de best practices door de overheid en de industrie kenbaar, en draagt bij tot de verspreiding van ontwikkelingen in de regelgeving.
Veiligheidsbrochures
BCAA Aviation Safety Information Leaflets (ASIL)
- ASIL 2024_01 Avoiding Runway Incursions
- ASIL 2023 03 Paradrop operations : Risks and good practices
- ASIL 2023 02 Frequency monitoring code 5101
- ASIL 2023 01 Avoiding collisions
- ASIL 2022 03 Airspace Infringement Analysis Edition 2020-2021
- ASIL 2022 02 Risk of interference of 5G signals on radio altimeters
- ASIL 2022 01 Drone activities in the vicinity of Railway infrastructure
- ASIL 2021 04 Wake Turbulences
- ASIL 2021 03 GRF for runway surface conditions
- ASIL 2021 02 Airspace Infringements
- ASIL 2021 01 Radiotelephony phraseology‘Hold Short of Runway’
- ASIL 2020 02 IFR / VFR Operations in Class G Airspace (Surrounding EBKT)
- ASIL 2020 01 Airspace Infringement Analysis Edition 2018-2019
- ASIL 2018 02 Airspace Infringement Analysis Edition 1.3
- ASIL 2018 01 Aircraft Wake Turbulence
- ASIL 2016 01 Formation Flights in General Aviation
- ASIL 2015 02 Solo’ call sing suffix for student pilots GA
- ASIL 2015 01 Radiotelephony phraseologie ’'Hold Short of Runwa’' GA
Airspace Infringement Questionnaire
- Airspace Infringement Questionnaire for Pilots
- How to correctly fill out the Airspace Infringement Questionnaire?
EASA
Alcoholcontroles
Samenwerking tussen regelgevende overheden
De Safety Management International Collaboration Group (SMICG) is een samenwerkingsverband tussen diverse regelgevende overheden voor het bevorderen van een gemeenschappelijk begrip van veiligheidsprogramma’s en veiligheidsbeheerssystemen.
De leden van de SMICG:
- werken samen met internationale organisaties zoals ICAO en civiele luchtvaartautoriteiten op het vlak van gemeenschappelijke SMS/SSP onderwerpen;
- delen hun opgedane ervaringen met de luchtvaartsector;
- moedigen de progressie aan van een geharmoniseerde SMS.
Meer info over de SMICG en hun brochures vindt u op SKYbrary.
Gevaarlijke goederen
EASA ontwierp in samenwerking met de EU-lidstaten een brochure en een aantal posters over het vervoer van gevaarlijke goederen in de algemene luchtvaartsector. De brochure bevat algemene informatie over gevaarlijke goederen en beschrijft de specifieke risico’s voor zowel het luchtvaartuig als voor de mensen aan boord. Er wordt ook beschreven welke gevaarlijke goederen al dan niet aan boord van het luchtvaartuig vervoerd mogen worden.
De brochure en de posters vindt u terug op de website van EASA.
Schendingen van het luchtruim voorkomen
Een schending van het luchtruim vindt plaats wanneer een luchtvaartuig het gecontroleerde luchtruim binnengaat zonder vooraf toestemming te vragen en te verkrijgen van de controlerende autoriteit van dit luchtruim. Of het luchtruim binnengaat onder omstandigheden die niet in de toestemming waren opgenomen.
Het Europese luchtruim is vaak zeer complex en zelfs voor de meest ervaren piloten is het niet altijd eenvoudig om schendingen van het luchtruim te vermijden. Het aantal schendingen van het luchtruim is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen en het is belangrijk dat iedereen meewerkt om het aantal luchtruimschendingen te verminderen.
Deze pagina bevat een aantal koppelingen naar leuke en informatieve video’s. Die geven een aantal nuttige tips om schendingen van het luchtruim en om botsingen in volle vlucht te vermijden. Al het materiaal en de links op deze pagina zijn een onderdeel van een Europese campagne die door het veiligheidspromotienetwerk van nationale luchtvaartautoriteiten werd opgestart en door dit netwerk verder wordt ondersteund.
-
Wat kunt u zelf doen?
- Voor de vlucht: bereid uw vlucht grondig voor, gebruik moderne vluchtplanning- en navigatiesoftware, identificeer gecontroleerd of beperkt luchtruim en zet uw transponder aan. Raadpleeg ook de website van skeyes voor meer informatie en neem contact op met uw vluchtinformatiedienst (FIS) indien nodig.
- Tijdens de vlucht: behoud een goed situationeel bewustzijn, zorg dat u goedkeuring hebt voordat u gecontroleerd luchtruim binnenvliegt. Neem contact op met de luchtverkeersleiding als u niet meer weet waar u bent. Of als u in gecontroleerd luchtruim vliegt zonder goedkeuring. Laat uw transponder altijd aan zodat u zichtbaar bent en aarzel niet om te communiceren.
- Na de vlucht: bespreek uw vlucht om er lessen uit te trekken en deel uw ervaringen met anderen.
Druk onderstaande folders en infographics af, en deel ze met anderen.
Airspace Infringement Questionnaire