Federale enquête woon-werkverkeer
Wat houdt deze enquête in?
De enquête over het woon-werkverkeer is een federale enquête die door de FOD Mobiliteit en Vervoer wordt georganiseerd en die om de drie jaar plaatsvindt. Het is een wettelijke verplichting (programmawet van 8 april 2003) voor alle publieke en private werkgevers in België die gemiddeld meer dan 100 mensen in dienst hebben en betreft de woon-werkverplaatsingen van hun werknemers.
Wat zijn de doelstellingen van deze enquête?
De enquête woon-werkverkeer heeft twee hoofddoelstellingen:
- Gegevens over het woon-werkverkeer en het mobiliteitsbeleid van ondernemingen in België verzamelen, zodat deze gegevens door de mobiliteitsactoren kunnen worden gebruikt;
- Het woon-werkverkeer als discussiepunt belichten om ondernemingen aan te moedigen maatregelen te nemen voor een duurzamere en efficiëntere mobiliteit.
Waartoe dienen de resultaten van de enquête?
De resultaten van deze federale enquêtes worden op twee verschillende vlakken gebruikt:
- Op het vlak van de ondernemingen om acties te initiëren om de toegankelijkheid van hun vestigingen te verbeteren en een duurzamere mobiliteit aan te moedigen.
- Op een globaler vlak om een zo volledig mogelijke diagnose te stellen van de mobiliteit van werknemers in België en om een instrument te creëren voor de maatschappelijke mobiliteitsactoren (zoals beleidsmakers, vakbonden, experten, enz.).
Welke rol heeft de FOD Mobiliteit en Vervoer?
De FOD Mobiliteit en Vervoer organiseert de enquêtes over het woon-werkverkeer. De dienst Studies en Enquêtes van de directie Mobiliteit stelt de betrokken ondernemingen per e-mail en per post in kennis van de lancering van de enquête en verstrekt hun de applicatie waarop zij de enquête moeten invullen.
De enquête 2024
De start van de nieuwe editie van de enquête woon-werkverkeer vindt plaats op 30 juni 2024 en de enquête loopt tot 31 januari 2025.
Elke onderneming, privaat of publiek, of elke overheidsdienst met gemiddeld meer dan 100 werknemers moet de enquête invullen. De betrokken ondernemingen ontvangen een brief per post waarin de werkgevers worden uitgenodigd om aan de enquête deel te nemen.
U kunt het enquêteformulier 2024 ter inzage terugvinden.
Het formulier moet online worden ingevuld via een applicatie die de FOD Mobiliteit en Vervoer ter beschikking stelt.
Meer informatie over de nieuwe editie van de enquête woon-werkverkeer vindt u:
- op de pagina Enquête 2024;
- in onze FAQ;
- door te mailen naar enquetewwv@mobilit.fgov.be of te bellen naar het contactcenter op 02/545.50.74.
De verschillende enquêtes over het woon-werkverkeer
U vindt de verslagen van de vorige enquêtes over het woon-werkverkeer op de pagina Verslagen enquêtes woon-werkverkeer.
Persoonlijk rapport
Elke werkgever die de enquête over het woon-werkverkeer invult, heeft toegang tot zijn persoonlijk rapport. Dit laatste is beschikbaar voor elk van de vestigingseenheden die de werkgever in de applicatie heeft vermeld.
De verslagen bevatten de cijfers van de vestigingseenheid sinds 2005. Zij geven ook voorbeelden van maatregelen voor duurzame mobiliteit die kunnen worden toegepast afhankelijk van de vestiging en haar resultaten.
Contact
FOD Mobiliteit en Vervoer
Directie Mobiliteit
Dienst Studies en Enquêtes
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel
E-mail : enquetewwv@mobilit.fgov.be