Publicaties en Statistieken
-
Luchtvaart
-
-
100 jaar ten dienste van de burgerluchtvaart
-
Een nieuwe missie en visie voor de Belgische Luchtvaartautoriteit
De missie van het DG Luchtvaart
Het DG Luchtvaart van de FOD Mobiliteit en Vervoer
- draagt bij aan een veilige, duurzame en economisch relevante luchtvaart binnen een multimodale benadering van vervoer
- door in te zetten op de internationale besluitvorming, partnerschappen met stakeholders, digitalisering en de ontwikkeling en de expertise van de medewerkers.
De visie van het DG Luchtvaart
Het DG Luchtvaart van de FOD Mobiliteit en Vervoer wil
- proactief zijn en inspelen op de uitdagingen waarmee de luchtvaartsector zowel op Belgisch als op internationaal vlak zal worden geconfronteerd o.m. op het gebied van milieu, duurzaamheid, technologische ontwikkelingen, …
- een gelijk speelveld voor een eerlijke concurrentie in de luchtvaartsector creëren;
- een éénvormige interpretatie van regels en standaarden door internationale afspraken te maken;
- klantgericht zijn door structureel in dialoog te treden met stakeholders;
- transparant en objectief werken;
- een moderne en performante organisatie zijn, die snel en met een zorgvuldig gebruik van middelen de vooropgestelde doelstellingen bereikt;
- de interne samenwerking tussen de verschillende diensten van het DG Luchtvaart bevorderen en proactief en gestructureerd informatie verspreiden en expertise ontwikkelen;
-
-
Scheepvaart
-
-
AMENDMENTS to IMO Conventions - Resolutions
International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974
SOLASProtocol of 1978 relating to SOLAS
Protocol of 1988 relating to SOLAS
International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for seafarers, 1978
STCWInternational Convention on Load Lines, 1966
LLProtocol of 1988 relating to LL
International Convention on Tonnage Measurement of ships, 1969
TONNAGEInternational Convention for Safe Containers, 1972
CSCInternational Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 1973
MARPOLProtocol of 1978 relating to MARPOL
Protocol of 1997 relating to MARPOL
International Code of Safety for Ships using Gases or other Low-flashpoint Fuels (IGF Code)
-
Internationale Codes
International Code of Safety for Ships using Gases or other Low-flashpoint Fuels (IGF Code)
International Code for Ships Operating in Polar Waters (Polar Code)
Do not cause interference in the 5.51-5.61 GHz Band:
-
-
Wegvervoer
DIV Cijfers inschrijvingen voertuigen
-
-
2023
-
2022
-
2021
-
2020
-
2019
-
2018
-
2017
-
2016
-
2015
-
2014
-
2013
-
-
Spoorvervoer
-
-
Rail4Brussels
- Persdossier
- Persconferentie
- Brochure (print versie)
- Brochure (web versie)
- Étude en vue de l’amélioration de la traversée et de la desserte ferroviaire de la Région de Bruxelles-Capitale dans un contexte multimodal
-
Spoorvisie 2040
-
Een horizon voor het spoor
-
Elektrificatie van het Belgische spoorwegnet of het gebruik van andere duurzamere vervoerswijzen om de dieseltractie te vervangen
-
-
Jaarverslagen
-
-
Publicaties
- Jaarverslag FOD Mobiliteit en Vervoer 2020
- Jaarverslag FOD Mobiliteit en Vervoer 2019
- Jaarverslag FOD Mobiliteit en Vervoer 2018
- Jaarverslag FOD Mobiliteit en Vervoer 2017
- Jaarverslag FOD Mobiliteit en Vervoer 2016
- Jaarverslag FOD Mobiliteit en Vervoer 2015
- Jaarverslag FOD Mobiliteit en Vervoer 2014
- Jaarverslag FOD Mobiliteit en Vervoer 2013 + bijlage
- Jaarverslag Beliris 2013
- Jaarverslag FOD Mobiliteit en Vervoer 2012
-
-
Budget, Beheerscontrole en Logistiek
-
-
Betalingen
De dagelijkse werking van de FOD Mobiliteit en Vervoer vergt verschillende middelen en diensten, waarvoor de FOD vaak beroep doet op externe leveranciers. Hiervoor ontvangt de FOD facturen.
De FOD streeft ernaar om zijn wettelijke verplichtingen inzake deze facturen, zoals de tijdige betaling, na te komen. Dit komt ten goede van de goede professionele relatie met de leveranciers en hierdoor wordt de liquiditeit en het financieel beheer van de leveranciers niet negatief beïnvloed. Zo worden eveneens eventuele verwijlinteresten en schadevergoedingen vermeden.
De FOD zal zoveel als mogelijk de voorziene betalingstermijn, bepaald in de wetgeving betreffende overheidsopdrachten en de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, toepassen.
Intern werden procedures ontwikkeld om dit zo efficiënt, effectief en veilig mogelijk te laten verlopen. Dankzij deze procedures worden bijvoorbeeld, eventuele fouten en, in extreme gevallen, fraude tijdig gedetecteerd.
De betaalcijfers van de FOD worden door ons continu gemonitord en opgevolgd. Met het oog op een transparante communicatie met alle belanghebbenden van de FOD worden deze betaalcijfers hieronder maandelijks gepubliceerd.
Tips voor de leveranciers, die bijdragen tot een vlotte verwerking en snelle betaling van de factuur:
- Respecteer onze algemene voorwaarden
- Vermeld steeds het bestelbonnummer (nummer beginnend met ‘4500’) op de factuur
- Stuur slechts een factuur nadat de prestaties geleverd werden
- Voorzie een betaaltermijn van 30 dagen na ontvangst factuur
- Stuur uw factuur altijd rechtstreeks naar:
FOD Mobiliteit en Vervoer
SD BB&L - Dienst Boekhouding
City Atrium, 4de verdieping / B
Vooruitgangstraat 56
1210 BrusselPercentage (%) facturen tijdig betaald door de FOD Mobiliteit en Vervoer:
Jan
Feb
Maa
Apr
Mei
Jun
Juli
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
2023 84,68 2022
93,85 75,70 85,56 82,76 84,40 86,21 82,55 82,12 83,58 83,85 83,55 84,24
2021
87,54
68,78
76,29
82,39
87,56
90,10
82,89
82,00
83,14
93,69
78,87
85,18
2020
81,51
82,69
79,41
85,95
86,45
83,37
86,45
82,32
82,58
87,00
76,96
92,35
2019
83,33
79,64
83,02
86,28
85,15
82,11
86,64
78,19
80,45
89,74
83,39
83,48
2018
84,55
57,17
78,74
83,37
76,51
78,46
83,77
82,80
77,78
78,61
75,71
85,90
2017
71,35
70,68
78,68
82,31
84,57
81,04
80,65
79,70
85,37
89,64
83,40
85,07
2016
81,82
68,13
72,60
80,26
83,69
86,45
83,66
76,76
80,35
83,69
84,87
86,35
-