Amateurconstructies

Changed
12/10/2022
  • Een amateurconstructie is een luchtvaartuig:

    • waarvan ten minste 51 procent van de fabricage en assemblage uitgevoerd wordt door een niet-beroepsbeoefenaar of een non-profitorganisatie van niet-beroepsbeoefenaars
    • dat dient voor eigen gebruik zonder enig commercieel doel

    Voor een vliegtuig gaat het om:

    • maximale opstijgmassa: 1.360 kg
    • maximum vier personen aan boord (piloot inbegrepen)
    • een enkele motor, enkel van het type zuigermotor en begrensd tot een vermogen van 224 kW
    • overtreksnelheid niet hoger dan 102 km/u gekalibreerde luchtsnelheid

    Voor een helikopter gaat het om:

    • maximale opstijgmassa: 750 kg
    • maximum twee personen aan boord (piloot inbegrepen)
    • een enkele motor, enkel van het type zuigermotor
    • een enkele hoofdrotor

    U moet voor de bouw en het gebruik van de amateurconstructie de toelating vragen aan het Directoraat-generaal Luchtvaart (DG Luchtvaart) van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Voor de toelating tot het luchtverkeer hebt u een beperkt luchtwaardigheidsbewijs nodig.

    De volledige procedure vindt u:

    De vliegtuigen en helikopters waarvan een amateurconstructie toegelaten is, vindt u in de volgende lijsten:

    Stappenplan voor amateurconstructies

    1. Vraag de toelating aan voor de bouw van de amateurconstructie.

      Stuur de aanvraag op naar: generalaviation@mobilit.fgov.be

      Vliegtuigen

      Vermeld in de aanvraag:

      • het merk en het model van het vliegtuig, de motor en de schroef
      • geplande bouwwijze (plan of kit)
      • de referenties van de fabrikant
      • de gebruikscategorie (normal, utility of acrobatic)
      • de identiteitsgegevens van de bouwverantwoordelijke als de aanvraag door een rechtspersoon gebeurt

      Helikopters

      • het merk en het model van de helikopter, de motor en de rotor
      • geplande bouwwijze (plan of kit)
      • de referenties van de fabrikant
      • de identiteitsgegevens van de bouwverantwoordelijke als de aanvraag door een rechtspersoon gebeurt

      Binnen dertig dagen krijgt u een ontvangstbericht met de precisering of het luchtvaartuig toegelaten is tot het luchtverkeer in België.

    2. Toegelaten tot het luchtverkeer: dien een expertiseaanvraag voor de keuring in.

      Gebruik het formulier voor een expertiseaanvraag.

      DG Luchtvaart keurt vervolgens:

      • de constructiewerkplaats
      • de beschikbare documentatie voor de geplande constructie
      • de bouwkit of de voor de bouw beschikbare materialen van het vliegtuig of de helikopter
      • de kalibers en mallen voor de bouw
    3. Niet toegelaten tot het luchtverkeer: dien een technisch verantwoordingsdossier in.

      Vliegtuigen

      Meer info over het verantwoordingsdossier vindt u in punt IV.3 en volgende en bijlage 2 van circulaire airw-03.

      Helikopters

      Meer info over het verantwoordingsdossier vindt u in punt IV.3 en volgende en bijlage 2 van circulaire airw-24.

    4. Schrijf het luchtvaartuig in het Luchtvaartregister in.

    5. Vraag de vliegtoelatingen aan.

      U hebt twee vliegtoelatingen nodig:

      • een luchtvaartpas voor testvluchten
      • een beperkt luchtwaardigheidsbewijs

      Luchtvaartpas

      Bezorg de volgende documenten aan DG Luchtvaart:

      • het bewijs van de inschrijving van het vliegtuig of de helikopter
      • een schriftelijke bevestiging dat de gebruikte materialen en het uitgevoerde werk overeenkomen met de bouwdocumenten (voeg een lijst van aangebrachte wijzigingen en geïnstalleerde opties toe)
      • de referenties van de voorgestelde kandidaat-testpiloten (maximum drie)
      • de gegevens van het vliegveld vanwaar de testvluchten zullen plaatsvinden

      De testpiloten moeten een geldige vergunning en de nodige ervaring hebben.

      De luchtvaartpas is maximum twaalf maanden geldig. Meer informatie vindt u bij ‘Luchtvaartpas voor niet-EASA-luchtvaartuigen’.

      Beperkt luchtwaardigheidsbewijs

      Bezorg de volgende documenten aan DG Luchtvaart:

      • het eindrapport van de testpiloot
      • het ontwerp van het gebruikers- en onderhoudshandboek
      • het bewijs dat het vliegtuig of de helikopter voldoet aan de voorwaarden voor het geluidsniveau (vliegtuigen: zie bijlage 5 | helikopters: zie bijlage 5)

      De piloot moet een geldige vergunning en de nodige ervaring hebben.

      Het beperkt luchtwaardigheidsbewijs is twaalf maanden geldig. U moet jaarlijks een expertiseaanvraag indienen bij DG Luchtvaart voor een controle om het bewijs te hernieuwen.

      U moet het vliegtuig of de helikopter onderhouden volgens de wettelijke voorschriften.

Contact

Contact Fields

DG Luchtvaart 
Tel. : +32 (0)2 277 41 55 
E-mail : generalaviation@mobilit.fgov.be