Kentekenbewijs

Changed
26/05/2023

Wat is een kentekenbewijs? 

Het kentekenbewijs (CIM) is een document dat bevestigt dat uw voertuig is ingeschreven. U heeft het nodig om uw voertuig op de openbare weg te gebruiken, opnieuw in te schrijven of te verkopen. Het CIM volgt het voertuig.

Sinds 2013 bestaat het CIM uit twee delen:

  • een deel dat in het voertuig moet bewaard worden;  
  • een deel dat thuis moet bewaard worden. 

Deze twee delen vormen één enkel document en hebben hetzelfde veiligheidsnummer.  

Het doel van dit tweeluik is een einde te maken aan frauduleuze praktijken met voertuigen.

Opmerking:

  • Op elk CIM staat de vermelding "Dit certificaat is geen bewijs van eigendom van het voertuig": dit is een vermelding die door een Europese richtlijn verplicht is gesteld.

Hoe krijg ik mijn kentekenbewijs? 

Wanneer u een voertuig inschrijft, ongeacht of het nieuw of gebruikt is, ontvangt u per post een kentekenbewijs. Hetzelfde geldt wanneer u een duplicaat van uw CIM aanvraagt. Voor de leveringstermijnen en de procedure in geval van afwezigheid bij de levering, klik hier.

Wat moet ik doen als ik mijn kentekenbewijs na 30 dagen niet heb ontvangen? 

Indien bpost na 30 dagen het kentekenbewijs niet heeft afgeleverd, wordt het teruggestuurd naar de DIV.

Neem zo snel mogelijk contact op met de DIV via retour.div@mobilit.fgov.be. Vermeld in uw e-mail duidelijk de desbetreffende kentekenplaat en de wijze van ontvangst (opnieuw verzenden per post of afhalen aan de loketten in Brussel). 

Wat moet ik doen wanneer ik mijn kentekenbewijs ontvang? 

Wanneer u uw CIM ontvangt, knipt u de twee delen van het document (voertuig en woning) voorzichtig van elkaar. Bewaar het voertuigdeel in de passagiersruimte van uw voertuig en het thuisdeel thuis. 

Wat moet ik doen als mijn kentekenbewijs beschadigd, verloren of gestolen is? 

Beschadigd kentekenbewijs

Indien uw CIM beschadigd is, vraagt u een nieuw kentekenbewijs aan (zie procedure "duplicaat"). Zo zal u een nieuw kentekenbewijs ontvangen met behoud van uw huidige nummerplaat, indien deze in Europees formaat is. Indien uw kentekenplaat van het oude formaat is, vraagt u een nieuwe kentekenplaat aan.

Verloren/gestolen kentekenbewijs

Bij diefstal of verlies van een van de delen van uw CIM, doet u aangifte bij de politie. Zij zal overgaan tot de seining van het volledige document en u een attest van verlies of diefstal overhandigen. 

Vraag vervolgens bij de DIV een duplicaat aan van uw kentekenbewijs door het "overblijvende" deel bij het door de politie afgeleverde attest te voegen. (zie procedure "duplicaat").

Contact

Contact Fields

FOD Mobiliteit en Vervoer 
Directoraat-generaal Wegvervoer en Verkeersveiligheid
Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV)
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel

E-mail : help.div@mobilit.fgov.be
Helpdesk : +32 (0)2 277 30 50 (8u30-12u)